Sökning: "definitioner idag specialpedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden definitioner idag specialpedagogik.

  1. 1. ``Vi har barn med diagnoser, vi har barn med inte diagnoser``: En kvalitativ studie om fördelning av specialpedagogiska insatser med nedslag i två kommuner

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; specialpedagogik; resurser;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie var att undersöka huruvida olika professioner (beslutsfattare påkommunnivå, förskolechefer och förskollärare) talar om barn i behov av särskilt stöd samthur detta påverkar fördelningen av specialpedagogiska resurser och insatser. Detta gjordesutifrån en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Begåvade barn i skolan : lärares definitioner på begreppet begåvning och deras tankar kring förhållningssätt, stimulans och specialpedagogik i förhållande till begåvade barn i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Jennie Sand; Jenny Sandsjö; [2006]
    Nyckelord :Begåvade barn; Specialundervisning;

    Sammanfattning : I tidigare forskning finns inte någon allmän definition på begreppet begåvning, eller vilka som betraktas som begåvade barn. Lärarnas förhållningssätt har stor betydelse i mötet med de begåvade barnen, och för att de skall utvecklas är det viktigt att de får rätt stimulans. LÄS MER

  3. 3. Matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Gustafson; Benita Malmlöv; [1999]
    Nyckelord :Education; Matematik; matematiksvårigheter; dyskalkyli; dysmatematik; inlärningssvårigheter; specialpedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om matematiksvårigheter som är vanligt bland elever i grundskolan idag. Arbetet beskriver olika definitioner av matematiksvårigheter, hur vanligt det är och möjliga orsaker till svårigheterna. Det finns också en del som handlar om skillnader mellan pojkars och flickors matematiksvårigheter. LÄS MER