Sökning: "deliberativ demokrati"
Visar resultat 31 - 35 av 161 uppsatser innehållade orden deliberativ demokrati.
31. Få en röst, inte bara rösta : En litteraturstudie om hur ett deliberativt förhållingssätt kan främja skolans demokratiska uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Under 2010-talet har en ökad polarisering och populism vuxit fram vilket påverkar diskussionsklimatet i samhället. Detta ger konsekvenser för den svenska skolans möjligheter att forma demokratiska medborgare. LÄS MER
32. Synpunkterna noteras : En studie om hur kommuner bemöter yttranden från medborgare i samrådsredogörelser
Master-uppsats, Linköpings universitet/StatsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how municipalities respond to citizen input in consultation reports – a necessary and often mandatory documentation in the Swedish planning process. More specifically, building on the political-philosophical debate on deliberation as a democratic ideal, this study explores how local authorities' response to citizen input is structured and designed in these reports, and to what extent citizen input is recognized. LÄS MER
33. Demokrati i samhällskunskapsundervisningen : Deltagande eller deliberativ?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
34. Medborgarråd - en demokratisk miljöhjälte? : En undersökning av Extinction Rebellions krav på att införa medborgarråd i syfte att avhjälpa klimatkrisen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
35. Alla ska få göra sin röst hörd : En kvalitativ studie om demokraiuppdraget och eleverna i grundskolans möjlighet till inflytande i musikklassrummet
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The study below aims to investigate how music teachers which is active in primary school work with the school’s democratic mission and how students own influence takes its form in the classroom. The teachers who participate in the study discuss the concept of democracy and in which way the students will take responsibility or not. LÄS MER