Sökning: "design konsumtion värde"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden design konsumtion värde.

  1. 16. Funktion eller inspiration? : en studie om butiksmiljöns betydelse vid utilitaristisk konsumtion

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louise Nygren; [2015]
    Nyckelord :store environment; hedonic value; utilitarian value; retail; social cues; design cues; ambient cues; butiksmiljö; hedonistisk värdedimension; utilitaristisk värdedimension; detaljhandeln; sociala faktorer; designfaktorer; omgivande faktorer;

    Sammanfattning : Detaljhandeln är en marknad som är under ständig utveckling och möts av nya utmaningar. Den hårda konkurrensen driver de verksamma till att arbeta med butiken och dess miljö som en konkurrensfördel. LÄS MER

  2. 17. Skifte : Ett atbete om föremåls värdeförändring och återupptäckande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för design, DE

    Författare :Erika Bergström; [2012]
    Nyckelord :design; återbruk; hållbart samhälle; bostadsområde; offentlig design;

    Sammanfattning : Nybro Bostads AB efterfrågade en utsmyckning av området kring deras nybyggnation av bostads området Grönskog. Jag såg en möjlighet att kombinera deras önskemål med att uppmärksamma de boende samt förbi passerande på ett av våra största problem för att skapa ett hållbart samhälle; de växande sopbergen samt utarmande konsumtion. LÄS MER

  3. 18. Hur produktens design kan påverka graden av engagemang hos konsumenterna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Tynor; Ulrika Persson; Helene Jönzén; [2005]
    Nyckelord :Hushållsprodukter; engagemang; design; konsumentbeteende; symbolisk konsumtion; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur designen kan påverka konsumenternas grad av engagemang. I uppsatsen har vi använt oss av en abduktiv forskningsmetod och genomfört en kvalitativ studie i form av ett antal djupintervjuer. Vi har även använt oss av sekundärdata, där vetenskapliga artiklar stod i fokus. LÄS MER