Sökning: "detaljhandeln utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden detaljhandeln utveckling.

  1. 1. Eye-tracking Technology for Interactive Experiences in Digital Signage within Retail from a Marketing Perspective

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oskar Alfredsson; Tekla Hjärtstam; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Eye-tracking is a prominent subject with a diverse range of applications. Although the technology is primarily optimized for stationary environments, ongoing technological progress present additional market prospects. LÄS MER

  2. 2. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tintin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :digital nudging; retail companies; digital retail channels; digital platforms; sport and leisure fashion; Digitala knuffar; detaljhandelsföretag; digitala handelskanaler; digitala plattformar; sport- och livsstilsmode;

    Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER

  3. 3. The Paradox of Food Waste and Food Insecurity : Exploring Donation and Redistribution of Surplus Food through a Multi-Level Perspective

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Julia Berglund; [2023]
    Nyckelord :Surplus food; food waste; food insecurity; donation; redistribution; systems thinking; multi-level perspective; Överskottsmat; matsvinn; matfattigdom; donation; omfördelning; systemtänk;

    Sammanfattning : Around one million tonne of food is annually wasted in Sweden, of which 100,000 tonne of surplus foodis wasted in the retail sector. Even if redistribution of surplus food is the second most preferable optionto reduce food waste according to the food waste hierarchy, only 5% of surplus food in retail is donated. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingen av Omnichannel inom detaljhandeln : En kvalitativ fallstudie av hur två större aktörer inom svensk detaljhandel ser på sina utvecklingsresor mot ett fullt utvecklat ekosystem för Omnihandel

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Andreas Sülau; [2023]
    Nyckelord :Omnichannel; Retail; Eco system; Digital affärsutveckling; Detaljhandel; Kundcentrerade affärsmodeller; Ekosystem;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har under de senaste åren genomgått en genomgripande förändring och shopping har idag fått en helt annan innebörd än tidigare. Kundresan är inte längre en linjär process, utan är snarare ett ekosystem av olika försäljningsställen och kontaktvägar genom vilka kunden rör sig fritt mellan olika kanaler. LÄS MER

  5. 5. Vad får medarbetaren att stanna? : En kvalitativ studie om medarbetarens upplevelse av medarbetarskap i sin butik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ida Liedberg; Felicia Berndtsson; [2023]
    Nyckelord :Co-workers; Co-workership; Co-workership wheel; staff turnover; retail trade; Swedish retail; Medarbetare; medarbetarskap; medarbetarskapshjulet; personalomsättning; detaljhandel; svensk detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Medarbetarskap är ett alltmer uppmärksammat begrepp som förekommer rikligt idet svenska arbetslivet. Medarbetarskap finns på alla arbetsplatser och det som skiljer åt är hur utvecklat det är. Den svenska handeln är näringslivets största arbetsgivare där detaljhandeln ingår. LÄS MER