Sökning: "digital kompetens i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden digital kompetens i förskolan.

  1. 1. Stämmer det här verkligen? : En kvalitativ studie om hur källkritik och informationssökning tillämpas i undervisningen i grundskolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria-Therese Berglund; Jacqueline Thunstedt Degnell; [2019]
    Nyckelord :source criticism; information literacy; learning; digital media; education; compulsory school; källkritik; informationssökning; lärande; digitala medier; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Källkritik och informationssökning är en viktig del av en digital kompetens och därav även en stor del av revideringen av LGR11 (Skolverket, 2018a) som fokuserat på att digitalisera skolan. Tidigare forskning tyder på att minst undervisning inom området ges i grundskolans tidiga år. LÄS MER

  2. 2. Förskollärare erfarenheter av att integrera lärplattor i den pedagogiska verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Belaynesh Ketsela Tesfaye; [2019]
    Nyckelord :App.; digital kompetens; integrera; kollaborativt lärande; lärplatta.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärarens erfarenheter av hur lärplattan kan integreras i det pedagogiska arbetet i förskolan och vilka möjligheter de erfar finns för barns lärande och utveckling när de använder lärplattan. Som metod valdes intervju där fem förskollärare som arbetar i tre olika förskolor i Västra-Götalandsregionen har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie i förskolan om pedagogernas förhållningssätt till IKT med lärplattan som fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Cecilia Christensen; Maria Evander; [2019]
    Nyckelord :Förhållningssätt; IKT; Lärplatta; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Eftersom vi står inför en revidering av förskolans läroplan som träder i kraft den 1 juli 2019 vilket bland annat innebär att barnen ska ges möjlighet att utveckla adekvat digital kompentens. Därför har syftet med vår studie varit att ta reda på hur pedagogernas förhållningssätt är till IKT/lärplattan i förskolan och vilka olika faktorer som påverkar användandet i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares användning av digitala verktyg i arbetet för att främja barns språk- och kommunikationsförmåga i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lindeberg Alisa; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digital teknik; förskolan; språk; kommunikationsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att fördjupa kunskapen om förskollärares användning av digitala verktyg i arbetet med att främja barns språk- och kommunikationsförmåga i förskolan. Studien grundar sig på intervjuer med sju förskollärare på olika förskolor med olika ålder, bakgrund, kön, etc. LÄS MER

  5. 5. ”Det är inte genusstyrt hur duktig man kan vara med digitala verktyg” : En studie om användningen av digitala verktyg i förskolan sett ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nina Söderholm; [2019]
    Nyckelord :digital kompetens; förskola; genus; genusperspektiv; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka digitala verktyg ur ett genusperspektiv, hur pedagogerna förhåller sig till dessa två områden och hur genus konstrueras i mötet med de digitala verktygen. I studien har utgångspunkten varit forskning kring genusordning och socialkonstruktionismen som innebär att vi lär av och med varandra och att olika strukturer och normer påverkat vårat förhållningssätt till genus. LÄS MER