Sökning: "digitalt bibliotek"
Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden digitalt bibliotek.
6. Digitala spel i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt om effekter, utmaningar och framtida perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolor i Sverige har genom åren undergått betydande förändringar på grund av den ökande användningen av digitala verktyg. Läroplanen betonar idag vikten av digital kompetens som en nödvändig och jämlik resurs för alla elever. LÄS MER
7. ResDL : Att utveckla ett digitalt bibliotek
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Denna rapport beskriver utvecklingen av ett digitalt bibliotek åt företaget ResponsiveAB i Linköping. Resultatet blev ResDL, Responsive Digital Library, ett skalbart digitalt bib-liotek anpassat för smidig hantering av litteratur. LÄS MER
8. Fritidslärarens arbetsuppgifter under skoltid
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie berör svar från fem fritidslärare angående deras arbetsuppgifter under skoltid. Dessutom svar från fyra rektorer på hur de ser på fritidslärarens roll och hur kompetens tas tillvara på under skoltid. LÄS MER
9. Det digitala fönstret till biblioteken : En digitalt etnografisk studie av bibliotekskonton på Instagram
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt biblioteken använder bibliotekskonton på sociala medie-plattformen Instagram och ta del av bibliotekariernas förhållningssätt till kontona. Detta undersöktes genom att besvara följande forskningsfrågor: Vad visar biblioteken upp från den dagliga verksamheten på sitt bibliotekskonto? På vilka sätt används bibliotekskontona i ett läsfrämjande syfte? Vilka förhållningssätt har bibliotekarierna till sitt bibliotekskonto? Studien är baserad på ett empiriskt underlag som bestod av insamlade data från bibliotekskontons publicerade innehåll och kortare intervjuer med bibliotekarier som arbetar med kontona. LÄS MER
10. ”Problemet är att vi inte hinner prova verktygen själva och lära oss dem innan vi startar med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkningar av digital kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Idag är det vanligt med digitala verktyg i förskolan för att barnen ska få möjligheterna att lära sig om digital kompetens, men det finns också en oro att det digitala ska ta över de yngre barnens liv (Nylander, 2019). Bruce och Riddersporre (2019) beskriver hur barn på ett avslappnat sätt förhåller sig till digitala verktyg och inte känner något obehag eller oro över att testa sig fram i olika undervisningssituationer. LÄS MER