Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. "En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexi
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla • hur skolarbetet fungerar • egen arbetsinsats och resultat • hur lärare och skolkamrater bemöter eleverna • vilken förståelse eleverna upplever att lärare och skolkamrater har • framtidstankar Metod: Undersökningen är en kvalitativ intervjustudie på två gymnasieskolor i Västsverige. LÄS MER
22. Talsyntesen – Dyslektikerns glasögonoch ett stöd för många läs- och skrivsvaga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : According to the National Agency for Education 06-06-2010 are approximately 115 000 students graduating from Secondary School in the year of 2010. Out of these students, we know that thousands of them are hampered by reading and writing disabilities in various degrees. LÄS MER
23. Dyslexidiagnos på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Öhberg, Carina (2009). Dyslexidiagnos på gymnasiet (Dyslexia diagnosis at upper secondary school). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Att få diagnos dyslexi när man går på gymnasiet påverkar både elevens studiesituation och den bild eleven har av sig själv. LÄS MER
24. Läs- och skrivsvårigheter : Elevers upplevelser av sin studiesituation på gymnasieskolans yrkesförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Den här studien vill synliggöra elever med läs- och skrivsvårigheter och deras situation på yrkesförberedande gymnasieprogram. Studien är baserad på kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med kvinnliga elever som studerar vid yrkesförberedande gymnasieprogram. LÄS MER
25. När läs- och skrivprocessen inte fungerar : En studie av sex ungdomars upplevelser av det pedagogiska stödet i grundskolan
Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Den här studien är baserad på intervjuer av sex ungdomar i Mälardalsområdet. Ungdomarna har läs- och skrivsvårigheter och syftet med studien är att undersöka deras upplevelser av det pedagogiska stödet som de har mött i grundskolan. LÄS MER