Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. "En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Björn Kärrström; Jeanina Kärrström; [2010-04-08]
    Nyckelord :dyslexi; socio- emotionella faktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla • hur skolarbetet fungerar • egen arbetsinsats och resultat • hur lärare och skolkamrater bemöter eleverna • vilken förståelse eleverna upplever att lärare och skolkamrater har • framtidstankar Metod: Undersökningen är en kvalitativ intervjustudie på två gymnasieskolor i Västsverige. LÄS MER

  2. 22. Talsyntesen – Dyslektikerns glasögonoch ett stöd för många läs- och skrivsvaga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Andreas Runnö; [2010]
    Nyckelord :kompensatoriska hjälpmedel; talsyntes; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; läsning; motivation; självförtroende;

    Sammanfattning : According to the National Agency for Education 06-06-2010 are approximately 115 000 students graduating from Secondary School in the year of 2010. Out of these students, we know that thousands of them are hampered by reading and writing disabilities in various degrees. LÄS MER

  3. 23. Dyslexidiagnos på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carina Öhberg; [2010]
    Nyckelord :diagnos; dyslexi; gymnasieskolan; självbild; specialpedagogik; studieresultat;

    Sammanfattning : Öhberg, Carina (2009). Dyslexidiagnos på gymnasiet (Dyslexia diagnosis at upper secondary school). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Att få diagnos dyslexi när man går på gymnasiet påverkar både elevens studiesituation och den bild eleven har av sig själv. LÄS MER

  4. 24. Läs- och skrivsvårigheter : Elevers upplevelser av sin studiesituation på gymnasieskolans yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Ing-Marie Rais; Anna Blomqvist; [2010]
    Nyckelord :Dyslexia; reading- and writing difficulties; self-reliance; subject specific to a programme; self-confidence; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självtillit; karaktärsämne; självförtroende;

    Sammanfattning :   Den här studien vill synliggöra elever med läs- och skrivsvårigheter och deras situation på yrkes­förberedande gymnasieprogram. Studien är baserad på kvalitativa halvstruktu­rerade intervjuer med kvinnliga elever som studerar vid yrkesförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  5. 25. När läs- och skrivprocessen inte fungerar : En studie av sex ungdomars upplevelser av det pedagogiska stödet i grundskolan

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ylva Hjerpe; [2010]
    Nyckelord :Dyslexi läs- och skrivsvårigheter Elevers upplevelser av pedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är baserad på intervjuer av sex ungdomar i Mälardalsområdet. Ungdomarna har läs- och skrivsvårigheter och syftet med studien är att undersöka deras upplevelser av det pedagogiska stödet som de har mött i grundskolan. LÄS MER