Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. "Ja, jag har dyslexi, men det är ingen ursäkt för att inte jobba!" : Om motivation, självkänsla samt strategier bland elever som har dyslexi och läser på ett högskoleförberedande program på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annica Oscarsson; [2018]
    Nyckelord :självbild; dyslexi; motivation; strategier; grit;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka och bidra med kunskap om vad studiemotiverade elever med dyslexi, som går ett högskoleförberedande program, anser om självkänsla och motivation. Studien vill även undersöka vad eleverna har för strategier i sitt skolarbete. LÄS MER

  2. 7. ”Den stora aha-upplevelsen” : Engelskundervisning för elever i läs- och skrivsvårigheterEn kvalitativ intervjustudie av lärare och speciallärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Rönnborg; [2017]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; engelska; multisensorisk; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever i skolan ska få det stöd de är i behov av för att utvecklas och nå så långt som möjligt enligt skollagen. Trots detta ser vi sjunkande resultat i ämnet engelska i skolan där drygt 7 % av eleverna 2016 inte nådde betyget E när de lämnade grundskolan. LÄS MER

  3. 8. Lärarstudenter med dyslexi : En fenomenologisk intervjustudie med sex lärarstudenter med dokumenterad dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nora Kirstine Grimstrup; [2016]
    Nyckelord :lärarstudenter; dyslexi; lärarprofession.;

    Sammanfattning : Denna studie har med en fenomenologisk ansats undersökt hur sex lärarstudenter med dokumenterad dyslexi ser på sin framtida yrkesbana som lärare. Arbetet avhandlar vilka svårigheter och möjligheter lärarstudenterna själva tror att de kommer stöta på i sin yrkesvardag, samt deras syn på hur specialpedagogiska insatser bör utformas och hur upplevelsen av att vara dyslektiker påverkar skapandet av en läraridentitet. LÄS MER

  4. 9. Att hitta vägar för att hantera eller dölja sina svårigheter : En retrospektiv intervjustudie om sex personers egna upplevelser av läs- och skrivsvårigheter genom grundskoleåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Evelina Skoglund; [2016]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; dyslexia; preventing education; teachers approach; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; förebyggande undervisning; lärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Det finns idag mycket kunskap utifrån forskning om hur lärare kan förebygga och möta läs och skrivsvårigheter, men det finns kunskapsbrister ute på skolorna om hur svårigheterna ska mötas och förebyggas. Samtidigt finns elever med läs- och skrivsvårigheter av olika omfattning i så gott som alla klassrum. LÄS MER

  5. 10. Digitala spel och dyslexi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Alexandra Asklund Andersson; [2015]
    Nyckelord :Dyslexi; Digitala spel; barn; speldesign;

    Sammanfattning : Dagens samhälle lägger stor vikt på individens förmåga att ta till sig information i form av text men då mellan 5-8% av Sveriges befolkning beräknas lida av läs och skrivsvårigheter blir detta snabbt ett stort problem. Det faktum att dyslexi är ett dolt funktionshinder som kan ta tid att upptäcka hjälper inte de drabbade utan kan istället leda till sviktande självförtroende och låg studiemotivation. LÄS MER