Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Ominlärning enligt Wittingmetoden : hur upplever lärarna att arbeta med metoden och hur upplever de att deras elever påverkas?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Svärd; [2014]
    Nyckelord :Wittingmetoden; ominlärning; specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka hur lärare upplever att arbetar med en metod som riktar sig till elever som har läs- och skrivsvårigheter. Mina frågeställningar berör hur lärare upplever att det är att arbeta med Wittingmetodens ominlärning samt hur de upplever att elevernas syn på sig själva som läsare och skrivare påverkas och slutligen hur de upplever att eleverna påverkas av metoden. LÄS MER

  2. 12. Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Lilja; [2013-03-27]
    Nyckelord :dyslexi; skola; bemötande; självbild; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta intervjuas fyra personer i 20−30-årsåldern med diagnosen dyslexi. LÄS MER

  3. 13. "... som att springa i en uppförsbacke utan att komma någonstans". Sex unga människors tillbakablick på hur skoltiden påverkat deras liv som dyslektiker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Zeidlitz; Ewa Ögren; [2013-01-14]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att få ta del av sex unga dyslektikers livsberättelser om hur skoltiden har påverkat dem. Frågeställningar • Vilka erfarenheter från skoltiden påverkar självbild och självförtroende hos personer med läs- och skrivsvårigheter? • Vilka konsekvenser har erfarenheterna från skolan fått för dem när det gäller självförtroende och självkänsla? • Vilka likheter respektive skillnader finns det i de sex unga människornas upplevelser av sina svårigheter? • Vilka faktorer finns som påverkar valet att publicera sig eller inte på sociala medier? Forskningsansats och metod Fenomenologiska livsvärldsberättelser har i studien tolkats utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 14. Dyslexi - ansvar och insatser : En intervjustudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Kristina Boghicevici; Sara Johansson; [2013]
    Nyckelord :Ansvar; attityder; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka lärares uppfattningar om sitt ansvar för att upptäcka elever med dyslexi och hur undervisningen kan bedrivas för att underlätta för dessa elever att nå kunskapskraven. För att få svar på studiens syfte och frågor har en kvalitativ forskningsintervju genomförts. LÄS MER

  5. 15. Informationshantering hos personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : Hur personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hanterar och bearbetar information i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Aronsson; Emma Arnehov; [2013]
    Nyckelord :Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Ordblind; Biblioteks- och informationsvetenskap; Informationshantering; Informationsförmedling; Informationsförsörjning; Yrkesverksam; Arbete; Kompetens; Samspel; Arbetssätt; Svårigheter; Hjälpmedel; Kompensatoriska hjälpmedel; Alternativa verktyg; Metoder; Strategier; Kommunikation; Likvärdhet; Tillgänglighet; Skam; Självförtroende;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how individuals with reading- and writing disabilities and dyslexia handle their information need in the workplace. The method that has been used is a qualitative study made with interviews with individuals who have these problems, to see how they think and feel about the flow of information on their everyday basis. LÄS MER