Sökning: "elektronisk handel och självreglering"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden elektronisk handel och självreglering.

  1. 1. Konfliktlösning inom elektronisk handel ur ett konsumentperspektiv.

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Andreas Delis; [2008]
    Nyckelord :Konsumenträtt; avtalsrätt; E-handel; alternativ tvistlösning; ADR; ODR; internationell privaträtt; självreglering.;

    Sammanfattning : Ny teknik ger konsumenter nya förutsättningar att handla på nätet, så kallad e-handel. Genom e-handel ges konsumenter större valmöjligheter och företag utsätts även för större krav att konkurrera med varandra, eftersom konsumenten har större tillgång till information för att fatta beslut kring köp av olika produkter. LÄS MER

  2. 2. EG-rättsliga initiativ på e-handelsområdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Marie Jakobsson; [2002]
    Nyckelord :EG-rätt; IT-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : EU har reglerat elektronisk handel i bland annat tre olika direktiv, e-handelsdirektivet, distansavtalsdirektivet och direktivet om elektroniska signaturer. Varför ville EU reglera e-handeln? Varför utformade EU tre direktiv? Kunde man utformat regleringen på annat sätt? Uppsatsen behandlar dessa frågeställningar och ger både en översikt på direktivens innehåll och en mer detaljerad beskrivning av vissa bestämmelser. LÄS MER

  3. 3. Elektronisk handel och självreglering -möjligheterna att via självreglering skapa ett förtroende för och främja utvecklingen av elektronisk handel?

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Christina Paulsson; [2000]
    Nyckelord :Economics; electronic commerce; Internet; asymmetric information; confidence; uncertainty; self-regulation; Nationalekonomi;

    Sammanfattning : To business owners and consumers electronic commerce means new conditions and possibilities. Often and specially at the Internet information between consumers and sellers is asymmetrically distributed. Among the consumers there is a shortage of confidence in electronic commerce. LÄS MER