Sökning: "elevernas åsikter om idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden elevernas åsikter om idrott och hälsa.

  1. 1. Ämnesspråk i idrott och hälsa : "Det är lättare och tydligare att visa än att berätta hur de ska göra"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2022]
    Nyckelord :ämnesspråk; idrott och hälsa; lexikal semantik; terminologilära; idrottslärare.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ge en holistisk och fördjupad bild av ämnesspråk i dagens idrott och hälsa genom att undersöka lärares användande av, förståelse för och tankar om ämnesspråk. Vid datainsamlingen nyttjades en metodkombination bestående av strukturerade lektionsobservationer, stimulated recall samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Normkritisk pedagogik i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie utifrån begreppen genus, kön och etnictet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emma Vigren; Amanda Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; kön; etnicitet; normkritik; normkritisk pedagogik; lärarutbildning; pedagogical content knowledge; norm; identitet.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att lärarutbildningar har misslyckats med att utbilda lärare kring normkritisk pedagogik där genus, kön och etnicitet är betydande faktorerna för elevernas resultat i skolan (Skolverket 2016a; Lundvall 2006; Barker 2017). Vårt syfte med studien var att ta reda på hur lärare arbetar med normkritisk pedagogik samt om och isåfall hur Linnéuniversitetet har förberett lärare i idrott och hälsa kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Bedömning av hälsa handlar om att behandla kunskapskraven : En studie om hur idrottslärare arbetar med betyg och bedömning av kunskapsområdet hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Joakim Hallman; [2020]
    Nyckelord :Patogen; salutogen; hälsobedömning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Med bakgrund i den komplexitet som finns runt hälsa och hur tolkningsbart hälsobegreppet är visar tidigare forskning att hälsoundervisning tenderar att skilja sig mellan olika idrottslärare. En viktig del i läraryrket som påverkas av undervisningens utformning är betyg och bedömningsarbetet. LÄS MER

  4. 4. Det handlar inte bara om fysisk hälsa i idrottsundervisningens innehåll : Gymnasieelevers åsikter om vad som är hälsosamt i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Stenvall; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Hälsoperspektiv; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den fysiska hälsan har genom åren haft en framträdande plats i skolämnet idrott och hälsa. Anledningarna är flera, bland annat lärares problem med att förstå hälsobegreppets betydelse och hur undervisningen om hälsa ska utföras. LÄS MER

  5. 5. "Styrdokumenten är inte alltid det viktigaste" : Lärares åsikter om ramfaktorer, möjligheter och svårigheter med att organisera ämnet idrott och hälsa i kunskapsområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julia Gidlund; Lundell Samuelsson Anna; [2018]
    Nyckelord :Tematiskt arbete; blockundervisning och undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärare i gymnasie- och grundskolan i årskurserna 7-9. Studiens syfte är att undersöka lärares åsikter om att organisera idrott och hälsa i block, teman eller områden, som vi valt att kalla kunskapsområden. LÄS MER