Sökning: "elevinflytande på grundskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden elevinflytande på grundskolan.
1. Har du fått välja bok någon gång? : En kvalitativ studie om elevers inflytande i utbildningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I skolans styrdokument står det att elever har rätt till inflytande och att undervisningen ska utgå från elevers erfarenhet samt i de lägre åren även vara elevnära. Syftet med denna studie är att undersöka elevers inflytande över sin utbildning samt hur elevers erfarenheter återspeglas i undervisningen genom att besvara följande frågor: Har elever i åk F-3 inflytande över valet av högläsningsböcker i skolan? Hur återspeglas elevers erfarenheter i valet av högläsningsböcker? Semistrukturerade intervjuer genomfördes med elever och pedagoger i en förskoleklass samt i en åk 2. LÄS MER
2. Jag skulle hellre vilja göra det här. : En kvalitativ studie om hur pedagoger i fritishem, resonerar kring elevinflytande och hur de integrerar den i verksamheten.
M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesserSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i fritidshem resonerar kring elevinflytande. Mer specifikt analyseras hur sju pedagoger upplever att elevinflytande integreras i undervisningen. Tillgång till skola har funnits i Sverige sedan 1000-talet då kyrkan stod som källan till kunskap. LÄS MER
3. Dialogisk högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare använder dialogisk högläsning i årskurserna f-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan är högläsning något som ska erbjudas i alla årskurser. Syftet med denna studie är därför att bidra med kunskap om lärares arbete med dialogisk högläsning i förskoleklass till årskurs 3, samt belysa progressionen mellan dessa årskurser. LÄS MER
4. Inkludering i kombination med det individuella särskilda stödet i grundskolan : -en kvalitativ studie med elevernas perspektiv i centrum
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att väcka frågor kring elever i behov av särskilt stöd och deras påverkansmöjligheter när det kommer till den individuella stöttningen som anordnas iskolan. Med elevernas perspektiv i fokus, undersöks det genom kvalitativmetod hur elevernas upplevelser av det individuella särskilda stödet i grundskolans årskurser 6–9på två skolor ser ut. LÄS MER
5. Show Must Go On! Scenframställningar I Grundskolan : Förutsättningar, tillvägagångssätt och legitimitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda på hur fem musiklärare i grundskolan beskriver sin roll och erfarenhet av att leda och genomföra elevers sceniska framställningar. Resultatet visar att förutsättningarna mellan skolor varierar i hög utsträckning. LÄS MER