Sökning: "elevinflytande på grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden elevinflytande på grundskolan.

  1. 1. Har du fått välja bok någon gång? : En kvalitativ studie om elevers inflytande i utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Karlzén; Mette Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Elevinflytande; erfarenhet; högläsning; semistrukturerade intervjuer; grundskolan;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står det att elever har rätt till inflytande och att undervisningen ska utgå från elevers erfarenhet samt i de lägre åren även vara elevnära. Syftet med denna studie är att undersöka elevers inflytande över sin utbildning samt hur elevers erfarenheter återspeglas i undervisningen genom att besvara följande frågor: Har elever i åk F-3 inflytande över valet av högläsningsböcker i skolan? Hur återspeglas elevers erfarenheter i valet av högläsningsböcker?  Semistrukturerade intervjuer genomfördes med elever och pedagoger i en förskoleklass samt i en åk 2. LÄS MER

  2. 2. Jag skulle hellre vilja göra det här. : En kvalitativ studie om hur pedagoger i fritishem, resonerar kring elevinflytande och hur de integrerar den i verksamheten.

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Marianne Dahlin; Aire Kaasik Lindblad; [2023]
    Nyckelord :student influence; childs perspective; children s perspective; leisure time center; elevinflytande; barnperspektiv; barns perspektiv; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i fritidshem resonerar kring elevinflytande. Mer specifikt analyseras hur sju pedagoger upplever att elevinflytande integreras i undervisningen. Tillgång till skola har funnits i Sverige sedan 1000-talet då kyrkan stod som källan till kunskap. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare använder dialogisk högläsning i årskurserna f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Högemo; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; högläsning; f-3;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan är högläsning något som ska erbjudas i alla årskurser. Syftet med denna studie är därför att bidra med kunskap om lärares arbete med dialogisk högläsning i förskoleklass till årskurs 3, samt belysa progressionen mellan dessa årskurser. LÄS MER

  4. 4. Inkludering i kombination med det individuella särskilda stödet i grundskolan : -en kvalitativ studie med elevernas perspektiv i centrum

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ana-Maria Cuturic; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; inkludering; individuellstöttning; elevinflytande; elevperspektiv; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att väcka frågor kring elever i behov av särskilt stöd och deras påverkansmöjligheter när det kommer till den individuella stöttningen som anordnas iskolan. Med elevernas perspektiv i fokus, undersöks det genom kvalitativmetod hur elevernas upplevelser av det individuella särskilda stödet i grundskolans årskurser 6–9på två skolor ser ut. LÄS MER

  5. 5. Show Must Go On! Scenframställningar I Grundskolan : Förutsättningar, tillvägagångssätt och legitimitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ivan Zavalov; [2021]
    Nyckelord :Music; school stage; stage performances; school band; school show; school concert; band director; music ensemble; democratic rehearsal procedures; Musik; grundskola; elevens val; scenframställningar; showverksamhet; elevframträdanden; skolscen; barns musicerande; samarbetsprocesser; elevinflytande; musikklassrummet; ensemblespel; musikensemble;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda på hur fem musiklärare i grundskolan beskriver sin roll och erfarenhet av att leda och genomföra elevers sceniska framställningar. Resultatet visar att förutsättningarna mellan skolor varierar i hög utsträckning. LÄS MER