Sökning: "emma lennholm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden emma lennholm.

  1. 1. "Skolan är inte anpassad till barn som inte följer strömmen" : Barns och föräldrars delaktighet i upprättandet och uppföljningen av åtgärdsprogram.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Individual education plan IEP ; Participation; Childrens participation; Parents participation; Power; Åtgärdsprogram; Delaktighet; Barns delaktighet; Föräldrars delaktighet; Makt;

    Sammanfattning : As soon as the school realise that a student has special needs, they must make an Individual educational plan (IEP). When the IEP is made both child and parents should participate according to Swedish educational law and United Nations Convention on the Rights of the Child. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för barnets delaktighet i barnavårdsutredningar : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Children´s participation; Childcare investigations Children´s Convention; Social services; Decision- making processes; Barns delaktighet; Barnavårdsutredning; Barnkonventionen; Socialtjänst; Beslutsprocesser;

    Sammanfattning : 2020 blev Barnkonventionen lag i Sverige och Sverige hade redan under många år strävat efter att följa de riktlinjer som Barnkonventionen ger. Trots de ambitioner som formulerats ovan så visar uppföljningar att barn generellt inte görs tillräckligt delaktiga i socialtjänstens beslutsprocesser. LÄS MER

  3. 3. Läromedel, material och arbetssätt som berikar ordförrådet hos elever som har svenska som andraspråk : 33 lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofia Fors; Emma Lennholm; [2016]
    Nyckelord :ordförråd; ordförrådsutveckling; språkutveckling; andraspråk; läromedel; material och arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vilka läromedel och material som används i andraspråksundervisningen samt de arbetssätt som lärare använder i årskurs 1–3 och förberedelseklass för att utveckla ordförrådet hos elever som har svenska som andraspråk. De metoder som har använts i studien är en onlineenkät och en halvstrukturerad intervju, vilka riktades till lärare som arbetar med elever som har svenska som andraspråk. LÄS MER