Sökning: "engelska som undervisningsspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden engelska som undervisningsspråk.

  1. 1. Exploring Translanguaging in English Textbooks : A Content Analysis of Upper and Lower Secondary School English Textbooks.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Simon Hallberg; [2022]
    Nyckelord :bilingualism; content analysis; language resources; multilingualism; Swedish EFL; textbooks; translanguaging;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har translanguaging fått mycket intresse inom SLA-sfären (SecondLanguage Learning). Samtida migration och den ständigt ökandeglobaliseringen har lett till en omvärdering av tvåspråkighet och flerspråkighet. LÄS MER

  2. 2. Vilket språk ska man använda? : En undersökning om undervisningsspråk i ämnet engelska i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Nhu Renkel; [2022]
    Nyckelord :modersmål; målspråk; kodväxling; uppfattningar;

    Sammanfattning : Vid undervisning i ämnet engelska finns möjligheten att använda både svenska och engelska. Det finns dock begränsat med forskning om val av undervisningsspråk för yngre elever. LÄS MER

  3. 3. Användningen av svenska i det engelskspråkiga klassrummet : Fem lärares syn på translanguaging och kodväxling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emelie Melin; Elisabet Holmer; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; muntlig engelska; kodväxling; translanguaging; svensk skola; lärarens undervisningsspråk; grundskolans mellanår;

    Sammanfattning : Efter nyligen utförd lärarutbildning bör nyexaminerade lärare vara bekanta med nyare forskning som är relevant inom utbildningsvärlden. Redan verksamma lärare som genomgått utbildning för en längre tid sedan, kanske inte kan förväntas ha samma uppdaterade syn på vad forskningen anser vara den mest gynnsamma undervisningspraktiken. LÄS MER

  4. 4. Engelska eller svenska som undervisningsspråk? : En studie om lärares muntliga språkanvändning i ämnet engelska, åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Roberts; [2021]
    Nyckelord :Engelskundervisning; Förstaspråk; Målspråk; Språklig förebild; Undervisningsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra lärares användning av svenska och engelska i engelskundervisningens muntliga delar samt beskriva på vilket sätt språken används av lärare. Dessutom belyser studien vilka uppfattningar om val av språk som förs fram av lärare och hur väl deras uppfattningar överensstämmer med deras faktiska språkanvändning. LÄS MER

  5. 5. Språkval i engelskundervisningen : En studie om lärarnas språkval i engelskundervisning i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cissi Halimi; Irena Jovanovic; [2021]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; målspråksanvändning; engelskundervisning; engelsklärare; undervisningsspråk; kodväxling; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärares språkanvändning ser ut i engelskundervisningen i årskurs 3, i Sverige. Studien bygger på tre forskningsfrågor: hur mycket tre lärare i årskurs 3 kommunicerar på engelska i sin engelskundervisning, vilka strategier och arbetssätt de använder i engelskundervisningen, samt vilka möjligheter och hinder lärarna upplever med att enbart använda det engelska språket i sin engelskundervisning. LÄS MER