Sökning: "entreprenörialism"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet entreprenörialism.

  1. 1. Den gröna, attraktiva och konkurrenskraftiga staden : - En fallstudie om marknadsföring av gröna värden utifrån ett entreprenöriellt perspektiv.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Carola Raad; [2022]
    Nyckelord :platsmarknadsföring; grön platsmarknadsföring; entreprenörialism;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks konkurrenskraftig ekonomisk tillväxt och grön platsmarknadsföring utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Undersökningen grundar sig i att gröna värden kan användas i markandsföringssyfte och således betraktas som ett sätt att främja en stads ekonomiska tillväxt. LÄS MER

  2. 2. Ingen hastighet i fastighetsaffärer. En studie om kommunens roll i platsmarknadsföring och förmedling av ödehus på landsbygden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Anna Andersson; Sofie Johansson; [2020-09-04]
    Nyckelord :”Kommunala strategier”; ”Kommunens roll”; ; ”Platsmarknadsföring”; ”Platsidentitet; ”Samverkan”; ”Smarta landsbygder”; ; ”Ödehuskartläggning”;

    Sammanfattning : Denna studie har berört avfolkningsproblematik och tillväxtvilja på landsbygden utifrån ämnesområdet Regional utveckling och planering, med fokus på hur den kommunala rollen upplevs i förhållande till kartläggning och förmedling av ödehus, samt tillvägagångssätt och anledningar gällande kartläggningen. Därtill lyfts även hållbarhetsperspektiv kopplade till bland annat resursbesparande. LÄS MER

  3. 3. Nyanser av grönt : - en diskursanalys av den gröna platsmarknadsföringens många ansikten

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Cecilia Lindqvist; [2017]
    Nyckelord :Grön platsmarknadsföring; urban entreprenörialism; policy mobilitet; policy boosterism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att studera hur grön platsmarknadsföring formas och samverkar med det lokala miljöarbetet i Karlstad. Jag ställde därför följande frågeställningar; Vad innebär grön platsmarknadsföring för Karlstads kommun och hur marknadsförs Karlstad som ”den goda gröna staden”? För att kunna besvara mitt syfte och mina frågeställningar så har jag utgått ifrån teorin om policy boosterism, som i sin tur bygger på teorier om den urbana entreprenörialismen samt policy mobilitet, som också har varit en viktig del i förståelsen av mitt studerade problemområde. LÄS MER

  4. 4. Stadspolitik och Flaggskeppsbyggande

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Rasmus Persson; [2015]
    Nyckelord :Stadspolitik; flaggskeppsbyggande; governance; entreprenörialism; platsmarknadsföring; offentlig-privat samverkan; samhällsplanering; diskursanalys; Östhammar; Höganäs; Ystad;

    Sammanfattning : I vad som beskrivs som en globaliserad värld har konkurrens om resurser förflyttats till en kommunal nivå. Platsmarknadsföring och kultur och kreativitet framhålls ofta som viktiga aspekter för mål om hur den egna kommunen görs attraktiv, något som upplevs ställa krav på en förändring och förnyelse av den byggda miljön. LÄS MER