Sökning: "epoker i litteraturen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden epoker i litteraturen.

  1. 1. Varför läsa skönlitteratur i skolan? : En undersökning om elevers och lärares tankar och attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Linda Kohlin; [2019]
    Nyckelord :Litteratur; skönlitteratur; litteraturhistoria; litterära epoker; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en undersökning av hur elevers och lärares attityder påverkar utformningen och undervisningen i momentet litteraturhistoria i gymnasiet men också elevernas generella inställning till litteratur, samt vilka hjälpmedel som finns och kan användas för att motivera och stimulera dem. Undersökningens metoder är en enkät till elever samt intervjuer med fyra gymnasielärare. LÄS MER

  2. 2. Världslitteraturen i det svenska klassrummet : En diskursanalys av det litterära urvalet i läromedel inomsvenskämnet i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Michael Backman; [2019]
    Nyckelord :kanon; västerländsk kanon; världslitteratur; postkolonial; skolverket; internationell litteratur; epokindelning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka tre läroböckers skönlitterära urval, samt undersöka hur läroboksförfattarna motiverar sina skönlitterära urval. Studien använder även metoden diskursanalys genom att undersöka läromedlen med en kvalitativ textanalys i syfte att synliggöra bakomliggande kanondiskurser. LÄS MER

  3. 3. Nyreligiösa rörelser, ett andligt smörgåsbord? : En kvalitativ textanalys av sex läroböcker i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Göransson; Anton Amundsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Läroböcker är en central del i skolans utbildning och är den dominerande kunskapskällan i undervisningen. Det framkommer även att lärarna lämnar ett stort förtroende till läroboksproducenterna. Problematiken är att det numera inte finns en statlig nämnd som granskar och tillhandahåller listor över godkända läroböcker. LÄS MER

  4. 4. De nya ämnesplanerna i svenska och den nya betygsskalan : En jämförelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Olsson; [2011]
    Nyckelord :Kursplaner i Svenska A-c; Ämnesplanerna i Svenska 1-3; betygsskala IG-MVG; betygsskala F-A;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att se skillnaderna mellan de nya ämnesplanerna i Svenska jämför med de nuvarande kursplanerna. Det är även att se skillnaden mellan betygsskalorna IG-MVG och F-A. LÄS MER

  5. 5. "Man ska vara glad om man får dem att läsa hela texten" : En undersökning av vilka kunskaper gymnasieelever förväntas utveckla i arbetet med skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Evalotta Enqvist; [2010]
    Nyckelord :litteraturkunskap; kunskapsutveckling; svenskundervisning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Abstract   Syftet med denna studie är att undersöka vilka olika former av kunskaper några lärare strävar efter att deras elever utvecklar genom litteraturen. Undersökningen är baserad på intervjuer med sex olika lärare som alla undervisar på gymnasiekursen Svenska B. LÄS MER