Sökning: "etablering på marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden etablering på marknad.

  1. 1. Insekter som livsmedel : attityder och möjligheter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Mathilda Kullberg; [2023]
    Nyckelord :insekter; livsmedel; livsmedelsneofobi; livsmedelskännedom; produktkännedom; världsbild; antropocentrism; biocentrism;

    Sammanfattning : Insekter som livsmedel är ett fenomen som sedan länge varit vanligt i flera länder utanför EU. Nu står vi inför en tid där denna form av livsmedel också introduceras i Europa och specifikt Sverige. LÄS MER

  2. 2. Development of an International Expansion Framework for Transportas a Service Start-ups : Empirical Review in the German Transport Market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gregor Lamprecht; Timo Huber; [2022]
    Nyckelord :Transport as a Service; Internationalisation; Market Entry; International Expansion; Expansion Framework; Transport Industry; Road Freight Industry; Growth Strategy; Servitization; Transport as a Service; Internationalisering; Marknadsinträde; Internationell expansion; Expansionsram; Transportbranschen; Vägfraktbranschen; Tillväxtstrategi; Servitization;

    Sammanfattning : With the transport sector being one of the major contributors to global CO2 emissions and a projected growth of emissions by another 16 percent until 2050, the need for new innovative and sustainable solutions for the transport industry arises. These endeavours are what emerging start-up enterprises want to deliver with their novel Transport as a Service business model. LÄS MER

  3. 3. Klimatkompenserade livsmedelFramtiden för ett klimatneutralt jordbruk?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sanna Johansson; [2022]
    Nyckelord :klimatkompensation; klimatberäkning; kolkredit; klimatneutral; klimatpositiv; Max; Arla;

    Sammanfattning : Enligt IPCCs nyutkomna rapport fastslås det att koldioxid måste elimineras från atmosfären för att nå Parisavtalet, endast utsläppsminskningar är således inte tillräckligt. För privatpersoner och företag har det på senare år vuxit fram en frivillig och lättillgänglig marknad som möjliggör klimatkompensation. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och utmaningar vid en etablering på en utländsk marknad : BAM AB:s etablering i Dubai

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marjem Asakali; Zozan Bamarni; [2022]
    Nyckelord :Internationalisering; franchise; kulturell distans; lokal anpassning och lokal standardisering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett svenskt företag vid namn BAM AB som använde sig av franchise som etableringsstrategi för att inta marknaden i Dubai. Studien undersöks utifrån en kartlagd referensram med noga utvald teori inom marknadsinträde, kulturellt och psykisk avstånd, franchise samt lokal standardisering och lokal anpassning. LÄS MER

  5. 5. SPACs - Framtiden för svenska börsnoteringar? : En intervjustudie som analyserar värdedrivare, problem och efterfrågan på den svenska marknaden för börsnoteringar och vad etablering av SPAC-bolag kan innebära för den svenska marknaden.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Michel Pinna; Alexander Johansson; [2021]
    Nyckelord :Special Purpose Acquisition Company; SPAC; IPO; stock exchange listing; Special Purpose Acquisition Company; SPAC; IPO; Börsnotering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett SPAC-bolag är ett börsnoterat företag vars enda syfte är att genomföra ett förvärv. Genom förvärvet börsnoteras ett onoterat företag. Intresset för SPACs har ökat på den amerikanska marknaden och år 2020 stod SPAC-bolag för 55% av alla börsnoteringar i USA. LÄS MER