Sökning: "lokal anpassning och lokal standardisering"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lokal anpassning och lokal standardisering.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar vid en etablering på en utländsk marknad : BAM AB:s etablering i Dubai

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marjem Asakali; Zozan Bamarni; [2022]
    Nyckelord :Internationalisering; franchise; kulturell distans; lokal anpassning och lokal standardisering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett svenskt företag vid namn BAM AB som använde sig av franchise som etableringsstrategi för att inta marknaden i Dubai. Studien undersöks utifrån en kartlagd referensram med noga utvald teori inom marknadsinträde, kulturellt och psykisk avstånd, franchise samt lokal standardisering och lokal anpassning. LÄS MER

  2. 2. Standardisering eller anpassning inom idrottsmarknadsföring : En observationsstudie kring vad som kommer till uttryck i reklamfilmer bland idrottsrelaterade bolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Robin Johansson; Kasper Dahlstrand; [2021]
    Nyckelord :Kulturell anpassning; Standardisering; Marknadsföring; Glokalisering; Nike; Under Armour; Red Bull;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och belysa faktorerna som kommer till uttryck i reklamfilmer, utifrån Hofstedes nationskulturella perspektiv. Detta genom att granska tre olika idrottsrelaterade bolag utifrån tre olika marknader. En kvalitativ metod tillämpades genom att observera tolv reklamkampanjer, fördelat på fyra per bolag. LÄS MER

  3. 3. Standardisering = Servicekvalitet? En studie om kvalitetsarbetet i en medlemsorganisation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Kristin Lagerström; Cecilia Malmkvist; Charlotta Adelaïde; [2009]
    Nyckelord :franchise; internationalisering; kundanpassning; lokalanpassning; medlemsorganisation; servicekvalitet; standardisering; styrmedel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven i syfte att undersöka vilka aspekter av service som kan standardiseras i avsikt att öka servicekvalitet. Detta anser vi vara intressant då det idag pågår en debatt om servicekvalitet och dess betydelse, då konkurrensen ökat på den internationella marknaden. LÄS MER

  4. 4. "Same, same but different" -En studie om varför svenska företag väljer att anpassa eller standardisera sin marknadsföring

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Svensson; Anna Simmingsköld; [2006]
    Nyckelord :Global marknad; lokal marknad; anpassning; standardisering; kultur; livsstil; engagemang; country of origin; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka tänkbara orsaker till skillnader och likheter i svenska konsumentföretags val att anpassa och/eller standardisera sin marknadsföring till den amerikanska marknaden, samt därefter undersöka om dessa orsaker har ett samband med hur och om företagen väljer att använda sig av sitt svenska ursprung som marknadsföringsmedel.. LÄS MER

  5. 5. Kulturens inverkan på lokal marknadsföring i ett globalt företag McDonald's i Frankrike

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Wikström; [2003]
    Nyckelord :Kultur; standardisering; anpassning; internationell marknadsföring; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att visa att teoretikernas användning av McDonald's som paradexemplet för globak standardisering av marknadsmixen inte är helt rättfärdigat. För att illustrera detta har jag använt mig av McDnald's i Frankrike. LÄS MER