Sökning: "examensarbete förskola med kvalitativ metod"

Visar resultat 26 - 30 av 68 uppsatser innehållade orden examensarbete förskola med kvalitativ metod.

  1. 26. Musikens möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om musikens roll i förskolan ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Åström; [2018]
    Nyckelord :Musik; musikaktiviteter; musikdidaktik; förskollärare; förhållningssätt; faktorer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå musikens roll i förskolan utifrån fyra förskollärares perspektiv. Studien eftersöker hur musik används samt vilka möjligheter och begränsningar det finns för förskollärare att arbeta med musik. LÄS MER

  2. 27. Flerspråkighet i förskolan : Pedagogers erfarenhet av arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Ryd; Sandra Svedenfors; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; erfarenhet; pedagoger; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av vad pedagoger 1på två förskolor i olika kommuner i södra Sverige har för erfarenheter av sitt dagliga arbete med de flerspråkiga barnens språkutveckling, samt vilka metoder de använder sig utav i förskolans verksamhet. Det skrivs in allt fler barn med annat modersmål än svenska i förskolorna i Sverige idag. LÄS MER

  3. 28. Drama i förskolan : Att främja språk- och kommunikationsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ida Alexandersson; [2018]
    Nyckelord :Drama; förskola; språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete har varit att redogöra för förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att använda sig av dramapedagogik i förskolans verksamhet. I studien har jag utgått från det sociokulturella perspektivet, där fokuset ligger på individens och gruppens interaktion med varandra. LÄS MER

  4. 29. Förskola, stress och didaktiska val : En enkätundersökning av förskollärares upplevelser av stressens närvaro i det dagliga arbetet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sjögren; [2018]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; didaktik; förskola; förskollärare; läroplan; pedagoger; stress;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar förskollärares upplevda stress och hur denna stress eventuellt påverkar de didaktiska valen i förhållande till läroplanens intentioner. Stress i förskolan är ett väl diskuterat ämne via nyhetssammanhang, sociala medier och det är ett problem som kommer växa sig allt större om vi inte gör något åt det. LÄS MER

  5. 30. Bildskapande i förskolan : En studie om pedagogers upplevelser av deras påverkan på barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Josefine Fogel; [2018]
    Nyckelord :Preschool; Esthetic; Image forming; Pedagogues; Vygotskij; Socio-cultural perspective; Förskola; Estetik; Bildskapande; Pedagoger; Vygotskij; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : My study is about image forming in preschool. The aim of my study is to find out how pedagogues perceive that they relate to image forming activities in preschool. As a method I have used a qualitative interview method where I have written interviews with five pedagogues. LÄS MER