Sökning: "examensarbete förskolan trygghet"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan trygghet.

  1. 1. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på omsorgssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Johansson; Khanittha Toon Phram- Anong; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; trygg anknytning; otrygg anknytning; omsorg;

    Sammanfattning :   I vårt examensarbete undersöker vi pedagogers syn på omsorgssituationer i förskolan som också är en del av vårt syfte med arbetet. Vi har intervjuat fem pedagoger på olika förskolor och analyserar deras tankar och erfarenheter kring omsorgssituationer i förskolans vardag. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER

  4. 4. "Är du den lugna, trygga vuxna som jag behöver i min vardag här?" : Ett examensarbete om anknytning i förskolan introduktion för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Alfredsson; Antonia Nolemo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring vad begreppet anknytning i förskolan innebär och hur förskollärarna anpassar introduktionen utifrån de yngsta barnens och deras vårdnadshavares behov. Vi har utgått ifrån Bowlbys anknytningsteori och kopplat några av dess centrala teoretiska begrepp till barns utveckling och välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur förskolegårdens storlek och kvalitet påverkar barnens möjlighet till fysisk aktivitet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Astrid Virdhall; Viktor Andersson; [2022]
    Nyckelord :Friyta; Förskolegård; Kvalitet; Lekvärdesfaktorn;

    Sammanfattning : Enligt Boverket (2015) leder förtätning av städerna till att allt mindre ytor blir kvar till förskolor, vilket påverkar storleken på förskolegårdarna negativt. Samtidigt är flera forskare överens om den positiva effekt en gård med tillräcklig friyta och goda kvaliteter har för barnens fysiska och mentala hälsa. LÄS MER