Sökning: "examensarbete matematik problemlösning"

Visar resultat 41 - 45 av 48 uppsatser innehållade orden examensarbete matematik problemlösning.

  1. 41. Tre kunskapsområde i matematik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maryam Ghasedi; [2007]
    Nyckelord :Progression; Läromedel; Lilla Mattestegen; Mattestegen; Problemlösning; Taluppfattning; Rumsuppfattning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att studera progressionen i följande läroböcker; (a) Lilla Mattestegen första till sjätte boken (Jakobson och Marand, 2005a-f) och (b) Mattestegen (Backström och Rosenlund, 2003a-d), inom tre kunskapsområden; problemlösning, taluppfattning och rumsuppfattning. Genom att utgå från de mål som skolverket har satt upp för åk 5 och de teoretiska förkunskaper inom de tre kunskapsområden, undersöks de kunskaper som krävs för att lösa tre räkneuppgifter i Mattestegen B Höst/Vår Steg 5-8 (Backström och Rosenlund, 2003d). LÄS MER

  2. 42. Hur stimulerar och utmanar vi eleverna i matematik? : En undersökning om olika grupperingar i matematik.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Caroline Karlsson; Helena Lundstedt; [2006]
    Nyckelord :Nivå; gruppering; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att utmana och stimulera alla elever i ämnet matematik. Vårt syfte med studien är att se för- och nackdelar med nivågruppering och gruppering med blandade förmågor. Nio elever i år 5 har i olika gruppkonstellationer löst ett matematiskt problem och därefter har vi analyserat deras tillvägagångssätt. LÄS MER

  3. 43. Barns förmågor i matematik : Hur visar de sig hos 10-åringar i ett svenskt klassrum?

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Linda Gunnarsson; Anna-Karin Hartonen; [2006]
    Nyckelord :förmågor; matematik; problemlösning; Krutetskii; rika problem.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete var vårt syfte att försöka se vilka matematiska förmågor som synliggjordes när elever arbetade tillsammans i grupp. Eleverna gick i år 3-4 och de fick arbeta med ett matematiskt problem. Till största delen har vi använt oss av Krutetskiis definition av vad han menade var matematisk förmåga. LÄS MER

  4. 44. Jakten på problemlösning i matematik – inspirerat av teorin om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Happy Heba Nashed; [2006]
    Nyckelord :Intelligens; logisk – matematisk intelligens; lösningsstrategier; MI-metoden; problemlösning; rika problem; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är ta reda på vilka definitioner som finns för intelligensbegreppet i den del som berör logik i matematik och i vilken mån den går att påverka. Resultatet visade att matematiklärarna som ingår i denna undersökning ansåg att intelligensbegreppet har sin plats i problemlösning i matematik och ansåg sig arbeta med att främja denna förmåga hos sina elever. LÄS MER

  5. 45. Problemlösning i matematik : Vilket stöd ger styrdokument och läromedel?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik och matematisk statistik

    Författare :Sara Enqvist; [2006]
    Nyckelord :rutinuppgifter; lärarhandledning; lpf 94; gymnasiereformen;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka vilket stöd läraren har i sitt arbete med problemlösning i matematik från styrdokument, läromedel och dess lärarhandledning samt den nya gymnasiereformen GY-07. Analys av relevanta styrdokument samt tre läromedel har utförts. De tre läromedlen var Matematik B av bl.a. LÄS MER