Sökning: "examensarbete matematik problemlösning"
Visar resultat 31 - 35 av 48 uppsatser innehållade orden examensarbete matematik problemlösning.
31. "Åh! Ett hemligt tal!" : En kvalitativ studie av yngre elevers resonemang vid problemlösning i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om det kan finnas ett samband mellan den språkliga utformningen av en matematisk problemuppgift och elevers val av resonemang. Två grupper av elever fick arbeta med varsin matematisk uppgift med likadant innehåll men olika språklig utformning. LÄS MER
32. Individualiserad matematikundervisning med hjälp av problemlösning
Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera ett undervisningssätt för att individualisera matematikundervisningen. Tanken är att använda sig av matematiska uppgifter som utmanar varje elev i en grupp. LÄS MER
33. Fem pedagogers tankar kring matematikundervisningens utveckling i relation till styrdokumenten
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet var att studera matematikundervisningens utveckling genom att beskriva styrdokumentens, läroplanernas och kursplanernas påverkan på undervisningen. Bakgrunden till detta examensarbete är det faktum att många elever uppfattar skolmatematiken som komplicerad och ointressant och att de inte når de uppsatta målen. LÄS MER
34. Hur stämmer skolans läromedel i matematik överens med styrdokumenten?
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Tidigare gjord forskning visar att lärare i dagens skola är läroboksstyrda. Lärare anger i flera rapporter att de anser att det är läroboken som styr deras undervisning snarare än läroplanen (Johansson, 2006) . LÄS MER
35. Rumsuppfattning : Möjligheter och hinder
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på vilka möjligheter barn i förskolan har att utveckla sin rumsuppfattning i inomhusmiljön, utifrån det matematiska lärandet. Vi vill även ta reda på om det kan finnas hinder för barnens utveckling av rumsuppfattning i form av säkerhetsföreskrifter eller andra hinder. LÄS MER