Sökning: "föreställningar om yrken"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden föreställningar om yrken.
16. "Jag är inte en så'n som är bra på matte" : Hur faktorer i skolan kan påverka elevers matematiska subjektskapande
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Matematik som ämne har under lång tid uppfattats som maskulint kodat. Sådana genusstyrda föreställningar kan anses leva kvar än idag, då det efter analys av statistik framgår att de personer som väljer yrken och utbildningar som är matematikintensiva till stor del är män. LÄS MER
17. Videoscenografi – en kvalitativ studie om det digitala teknikskiftet inom scenkonstnärliga insitutioner
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : I dagens medievana samhälle blir det allt vanligare att använda avancerad digital teknik inom scenkonstnärliga institutioner. Modern teknik möjliggör användandet av videoscenografi som ett scenografiskt element inom scenkonst. Det vanligaste är att projicera en förinspelad video, film eller ljus över scenen. LÄS MER
18. Stereotypa föreställningar riktade mot män i kvinnodominerade yrken : -Manliga undersköterskors egna upplevelser
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I Sverige har endast 3 av de 30 vanligaste yrkena jämn könsfördelning vilket innebär att det råder kraftig könssegregering på arbetsmarknaden. Det finns dock ett fåtal kvinnor och män som väljer att arbeta i ett yrke som är dominerat av det motsatta könet. Enligt studier får dessa kvinnor och män utstå en del motstånd. LÄS MER
19. "Problematiska användanden av hälsokunskap" : Hälsoutbildades uppfattningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie var att belysa variationer av fenomenet ”problematiska användanden av hälsokunskap”. Metod: Studien hade en induktiv utgångspunkt och inspirerades av en fenomenografisk metodansats med intervju som datainsamlingsmetod. LÄS MER
20. ”Vår profession är att vara neutral” - Om studie- och yrkesvägledares tolkningar och föreställningar gällande genus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Arbetsmarknaden är könssegregerad, och uppdelningen påbörjas redan i tidig ålder. Studie- och yrkesvägledarna är enligt lag skyldiga att arbeta för att kön inte ska reproduceras, samtidigt visar andra studier att studie- och yrkesvägledarna inte följer lagtexten. LÄS MER