Sökning: "företags internationaliseringsprocess"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden företags internationaliseringsprocess.

  1. 1. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  2. 2. Förväntningar på expatriater : En kvalitativ studie om förväntningarna på utlandsplacerade dotterbolagschefer inom ett multinationellt företag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Sjödin Enström; Sondra Gross; [2019]
    Nyckelord :expatriater; förväntningar; syfte; roller; nätverk; kommunikation; kontroll;

    Sammanfattning : Expatriering är en viktig del av ett företags internationaliseringsprocess. Denna uppsats att behandlar de förväntningarna som företagsledningar och dotterbolagschefer har på syftet med expatriaters uppdrag och vilka roller de förväntas inta. Denna studie använder sig av ett svenskt multinationellt företag för att studera detta. LÄS MER

  3. 3. Företagsexpansion på världsmarknaden : En kvalitativ studie om hur Born Globals anskaffar kunskap inför internationaliseringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Linnéa Forsén; Jesper Garpenhag; [2018]
    Nyckelord :Born Globals-företag; Internationaliseringsprocess; Kunskapsanskaffning; Kunskapskällor; Internationaliseringstempo;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare insikt om Born Globals-företags kunskapsanskaffning inför en snabb internationalisering. Studien avser även att undersöka hur internationaliseringen skiljer sig från tidigare modeller. LÄS MER

  4. 4. Konsten att internationaliseras : En studie om små företag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amanda Axelsson; Jennifer Carlsson; Alexandra Pfeiffer; [2016]
    Nyckelord :Internationalisering; Små företag; Barriärer; Nätverk; Etableringsstrategier; Holländska marknaden;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie att ge små företag en ökad förståelse för hur de kan internationalisera sig på den holländska marknaden. För att besvara detta användes dessa frågeställningar: Vilka möjligheter och utmaningar finns för företag med att internationalisera sig? Vilka möjliga etableringsformer är passande? Hur kan etableringsbarriärer påverka företags internationaliseringsprocess på den utländska marknaden? Hur kan ett kontaktnätverk införskaffas och utnyttjas vid ett företags internationaliseringsprocess? Studien är uppbyggd på en kvalitativ forskningsmetod där både primär- och sekundärdata har använts. LÄS MER

  5. 5. Psykiskt avstånds roll i Lamcoprojektet 1958-1967 : En studie av det teoretiska begreppet psykiskt avstånd under Grängesbergsbolagets nyetablering i Liberia 1958-1967

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Jakob Wåhleman; [2016]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; Uppsala modellen; Grängesbergsbolaget; Lamco; Liberia;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en studie med fokus på det teoretiska begreppet psykiskt avstånd. Det introducerades av Johansson och Vahlne på 70-talet som en del av Uppsalamodellen, en modell som beskriver ett företags internationaliseringsprocess och etablering på nya marknader. LÄS MER