Sökning: "förskol pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förskol pedagogik.

  1. 1. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Det får inte bli skola! : En kvalitativ studie om begreppet undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ylva Embler; [2016]
    Nyckelord :Preschool teaching; Educare model; preschool teachers’ responsibility; curriculum; organisational changes; preschool teacher and child carer; Undervisning i förskolan; educare-modellen; förskollärares ansvar; läroplan; organisatoriska förändringar; förskollärare och barnskötare;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien undersöks hur åtta förskollärare på fyra förskolor i fyra olika kommuner förhåller sig till och använder sig av begreppet undervisning i sitt arbete. Den svenska förskolan har genomgått stora förändringar under de senaste åren. LÄS MER

  3. 3. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  4. 4. Fokus på förskolläraruppdraget: en kvalitativ studie om utmaningarna med den nya reviderade läroplanen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Gazmend Isufi; [2015]
    Nyckelord :förskol-läraruppdraget; förskola; kommunikation; pedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : I undersökningen ”Fokus på förskolläraruppdraget” har jag undersökt hur förskollärarna uppfatar sitt uppdrag samt hur de omsätter uppdraget i praktiken. Jag har även undersökt vilken påverkan kommunikationen har för förskollärare i deras uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Varför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollärarnas syn på behovet av specialpedagog i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Lena Rundström; [2012-10-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på förskollärarnas syn på behov, användning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lärare tar tillvara på specialpedagogisk kunskap i nuet. • Under vilka former ges det specialpedagogiska stödet? • Hur ser förskollärarna på behovet av specialpedagogisk kunskap i förskolan? • På vilket sätt anser förskollärarna att den specialpedagogiska kunskapen tas tillvara på i förskolan? • Hur hanterar förskollärarna svårigheter som barn uppvisar. LÄS MER