Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Johannesson; Aida Nalukenge; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskollärare; fenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Davidsson; Isabell Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskola; förskollärares uppfattningar; förskollärares förutsättningar.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Som sagt vi går runt 200 meter ner liksom och där får vi värsta biologiundervisningen varje vecka” : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och upplevelser kring att bedriva planerad utomhuspedagogisk undervisning inom biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Linda Källberg Veijola; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; planerad undervisning; biologi; förskola;

    Sammanfattning : Förskolor i det svenska samhället har i regel nära till naturmiljö. Denna miljö kan användas som en undervisningsplats likt den innanför förskolans väggar. Barnet kan kombinera teoretisk kunskap med praktiskt utförande och skapa sig en djupare förståelse för miljön och om arter eller fenomen som bor eller existerar i den. LÄS MER

  4. 4. Gamla hundar kan lära barn att sitta : En kvantitativ och kvalitativ analys av hur levande djur i förskolans verksamhet motiveras och organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Andersson; Linda Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Enkät; Tematisk textanalys; Posthumanism; Djur.; Dyr; Barnehage;

    Sammanfattning : Djur som kunskapsområde har en plats i förskolan och uppmärksammas i förskolans läroplan; varje barn ska ges förutsättning att utveckla kunskaper om djur och natur. Syftet med vår studie var att öka kunskapen om hur förskolans pedagoger motiverar inkludering av levande djur i förskolans verksamhet och i den didaktiska planeringen. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER