Sökning: "förskola inomhusmiljö"

Visar resultat 31 - 35 av 164 uppsatser innehållade orden förskola inomhusmiljö.

  1. 31. Betydelsen av förskolans inomhusmiljö : En studie om  hur förskollärare arbetar med den fysiska inomhusmiljön som stöd för undervisningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Dorisz Erdö; Louise Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; Didaktiska frågorna; Fysiska inomhusmiljö; Förskola; Förskollärare; Inomhusmiljö; Lärandesituationer; Pedagogiskt material; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts i syfte att undersöka förskollärares erfarenheter kring förskolans fysiska inomhusmiljö som stöd för lärandesituationer. Vår intention är att skapa fördjupad förståelse för hur medvetna förskollärare är om inomhusmiljöns betydelse i förskoleverksamheten. LÄS MER

  2. 32. "All slags rörelse är ju egentligen motorik" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med motorik i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Nilsson; Annie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; motorik; rörelse; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares beskrivningar av arbetet med motorik i förskolans inomhusmiljö, med hjälp av två frågeställningar: vad beskriver förskollärare att de skapar för förutsättningar för barns motorik i inomhusmiljön? samt vad ser förskollärarna för möjligheter och utmaningar i arbetet med motorik i inomhusmiljön? Som teoretiskt perspektiv för att analysera studiens resultat används de sociokulturella begreppen: den proximala utvecklingszonen, scaffolding samt medierande redskap. Data samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex legitimerade förskollärare. LÄS MER

  3. 33. Meningserbjudanden i förskolans fysiska inomhusmiljö : En studie som närmar sig barns perspektiv genom socialsemiotisk ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sabina Nordlund; Erika Goldkuhl; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; fysisk inomhusmiljö; socialsemiotik; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att närma sig förskolebarns perspektiv på förskolans fysiska inomhusmiljö. Detta genom att lyfta deras beskrivningar av meningserbjudanden, därmed vad som har betydelse och varför i förskolans fysiska inomhusmiljö. Vidare undersöks vilka teckensystem de använder för att uttrycka detta. LÄS MER

  4. 34. FÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM FÖRSKOLANS FYSISKA INOMHUSMILJÖ : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på den fysiska inomhusmiljön i förskolan samt miljöns betydelse för barns utveckling och lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Bengtsson; Aldina Jahic; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk inomhusmiljö; material; närvarande; barns intressen; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för uppfattningar om förskolans fysiska inomhusmiljö men det finns även ett intresse av att synliggöra vilken betydelse miljön har för barns utveckling och lärande. Studien har en kvalitativ ansats och datainsamlingen har genomförts med metoden semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 35. Inomhusmiljöns betydelse för barns lärande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att utveckla inomhusmiljön för att främja barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Iliana Larder; [2021]
    Nyckelord :affordance; förskola; förskollärare; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla en fördjupad kunskap om inomhusmiljöns betydelse för barns lärande utifrån förskollärares perspektiv. Denna studie utgick från det teoretiska begreppet affordance. En kvalitativ metod med intervjuer genomfördes med åtta förskollärare. Till intervjudata användes en tematisk analys. LÄS MER