Sökning: "förskola inomhusmiljö"

Visar resultat 41 - 45 av 164 uppsatser innehållade orden förskola inomhusmiljö.

  1. 41. Förskoledidaktik : Att undervisa med inriktning mot barns prosociala utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofi Engström; Sara Hasselsjö; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; didaktik; aktiviteter; förskola;

    Sammanfattning : Skolverket (2019) belyser hur utvecklingen av barnens sociala förmågor sedan förskolans läroplan infördes, hamnat i bakgrunden då ämneskunskaperna fått ta större plats. En risk Löfgren (2015, s. 23) ser med detta är att Sveriges medborgare utbildas till att bli mer egocentrerade. I Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER

  2. 42. Barns viktiga platser i förskolan : En studie av barns viktiga platser ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Maha Shouman; Frida Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Barns perpektv; pedagogisk inomhusmiljö; plats; livsvärld; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns favoritplats i förskolans pedagogiska inomhusmiljö. Undersökningen utgår från barns perspektiv genom ett försök att närma sig barns livsvärldar. Betydande för studien har varit Merleau-Pontys livsvärldsbegrepp, vilket konkret har inneburit barns erfarenheter och upplevelser av platserna. LÄS MER

  3. 43. “Men jag tror att miljön omkring gör en hel del” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver miljön och dess material i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Nordlander; Lina Peterson; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; inomhusmiljö; material; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för hur verksamma förskollärare beskriverden fysiska inomhusmiljön och dess material i sina undervisningsaktiviteter i förskolans verksamhet. Vi lyfter likheter och skillnader när det kommer till vilka möjligheter och begränsningar förskollärarnaanser sig ha i att utforma miljö och material i förskolan. LÄS MER

  4. 44. Betydelsen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö : En studie om åtta förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victoria Axelsson; Sofie Åkesson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; pedagogisk inomhusmiljö och barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de upplever att den pedagogiska inomhusmiljön påverkar barns lärande. Studien är en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjufrågor som genomfördes med åtta förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER

  5. 45. Tillgänglig och tydliggörande? -Förskollärares arbete med den fysiska miljön i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Petersen; [2020]
    Nyckelord :Fysisk miljö; Förskola; Förskollärare; Tillgänglighet; Tydliggörande;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractPetersen, Malin (2020). Tillgänglig och tydliggörande? -Förskollärares arbete med den fysiska miljön i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER