Sökning: "förskola inomhusmiljö"
Visar resultat 41 - 45 av 164 uppsatser innehållade orden förskola inomhusmiljö.
41. Förskoledidaktik : Att undervisa med inriktning mot barns prosociala utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolverket (2019) belyser hur utvecklingen av barnens sociala förmågor sedan förskolans läroplan infördes, hamnat i bakgrunden då ämneskunskaperna fått ta större plats. En risk Löfgren (2015, s. 23) ser med detta är att Sveriges medborgare utbildas till att bli mer egocentrerade. I Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER
42. Barns viktiga platser i förskolan : En studie av barns viktiga platser ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns favoritplats i förskolans pedagogiska inomhusmiljö. Undersökningen utgår från barns perspektiv genom ett försök att närma sig barns livsvärldar. Betydande för studien har varit Merleau-Pontys livsvärldsbegrepp, vilket konkret har inneburit barns erfarenheter och upplevelser av platserna. LÄS MER
43. “Men jag tror att miljön omkring gör en hel del” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver miljön och dess material i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för hur verksamma förskollärare beskriverden fysiska inomhusmiljön och dess material i sina undervisningsaktiviteter i förskolans verksamhet. Vi lyfter likheter och skillnader när det kommer till vilka möjligheter och begränsningar förskollärarnaanser sig ha i att utforma miljö och material i förskolan. LÄS MER
44. Betydelsen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö : En studie om åtta förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de upplever att den pedagogiska inomhusmiljön påverkar barns lärande. Studien är en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjufrågor som genomfördes med åtta förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER
45. Tillgänglig och tydliggörande? -Förskollärares arbete med den fysiska miljön i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractPetersen, Malin (2020). Tillgänglig och tydliggörande? -Förskollärares arbete med den fysiska miljön i förskolan ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER