Sökning: "förskola inomhusmiljö"
Visar resultat 36 - 40 av 164 uppsatser innehållade orden förskola inomhusmiljö.
36. “Då kan man leka här istället för att man har olika miljöer” : Skillnader i hur elever påverkar samt påverkas av lärmiljön i olika fritidshem
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskolaSammanfattning : I samband med decentraliseringen tog fritidshemmen steget in i skolan och många fritidshem delar sedan dess lokaler med skolans verksamhet. Detta gäller dock inte alla fritidshem. Det är i dag vetenskapligt belagt att den fysiska miljön har en påverkan på lärande och utveckling. LÄS MER
37. Förskolans Inomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskolans fysiska- och sociala miljö ur ett posthumanistiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka aspekter av inomhusmiljöns sociala- ochfysiska dimensioner i relation till pedagogiska möjligheter. Studiens ansats ärkvalitativ med strukturerade icke-deltagande observationer ochsemistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetoder. LÄS MER
38. "Det är inte bara det materiella, utan vi alla är varandras miljö." : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om hur inomhusmiljöns utformning bidrar till att skapa meningsfulla aktiviteter.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur inomhusmiljöns utformning bidrar till att skapa meningsfulla aktiviteter i förskolan. Mer specifikt syftar studien till att studera förskollärares beskrivningar av inomhusmiljöns utformning. LÄS MER
39. Hur förstår och tolkar förskollärare barns delaktighet och inflytande i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö? : En kvalitativ studie om den fysiska inomhusmiljön på förskolan.
M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare förstår och tolkar ansvarsuppdraget samt hur de uppfattar att barns delaktighet och inflytande tillämpas i utformningen av förskolans fysiska inomhusmiljö. Studiens författare har försökt att förstå och tolka hur förskollärare utifrån deras erfarenheter och kunskaper tillämpar barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska inomhusmiljö. LÄS MER
40. Handlingserbjudanden i den inre miljön på förskolan : En kvalitativ studie om den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden. I vår studie har vi valt att fokusera på hur barns interaktionsmöjligheter påverkas av möblering och materialets tillgänglighet såväl som rumsstorlek. LÄS MER