Sökning: "pedagogisk inomhusmiljö och barns lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden pedagogisk inomhusmiljö och barns lärande.

  1. 1. `Ibland räcker vi inte till´ : En studie utifrån förskolepersonalens beskrivningar kring en pedagogisk inomhusmiljö för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linda Nilsson; Jesper Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk inomhusmiljö; förskolepersonal; ramfaktorteori; anpassningar; beskrivningar;

    Sammanfattning : De pedagogiska inomhusmiljöerna som finns i förskolor har en stor betydelse på barnens möjligheter till lärande och utveckling. Syftet med studien är att lyfta fram förskolepersonalens tankar och erfarenheter kring arbetet med den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan, men även undersöka hur dessa miljöer kan anpassas för alla barn. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares roll och barns delaktighet i den pedagogiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Felicia Berglin; Katrin Franzén; [2022]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk inomhusmiljö; förhållningssätt; barnperspektiv; barns perspektiv; barns delaktighet och inflytande;

    Sammanfattning : I studien undersöktes förskollärarnas roll och barns delaktighet vid planering av den pedagogiska inomhusmiljön, eftersom miljön på förskolorna ser olika ut. Vi undersökte förskollärarnas förhållningssätt och hur det påverkade miljöns utformning, samt synen på barns delaktighet i utformningen av den pedagogiska lärmiljön. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö : En studie om åtta förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victoria Axelsson; Sofie Åkesson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; pedagogisk inomhusmiljö och barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om förskollärares beskrivningar av den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de upplever att den pedagogiska inomhusmiljön påverkar barns lärande. Studien är en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjufrågor som genomfördes med åtta förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Att se barn med olika ögon : En kvalitativ studie om fyra förskolors olika pedagogiska synsätt på barns lärande och användandet av sin inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martina Fors; Michelle Oxlord; [2018]
    Nyckelord :Pedagogiska inriktningar; förskola; lärande; inomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare på fyra förskolor med olika pedagogiska inriktningar ser på barns lärande och använder sin inomhusmiljö i respektive förskoleverksamhet. Analys av det insamlade materialet har gjorts med inspiration av ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. "Vi har fritids i klassrummen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mårten Carlsson; Simon Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Elever; Fritidshem; Inflytande; Inomhusmiljö; Lokaler;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, men reviderad 2016) som härmed kommer att refereras till som Lgr11 säger att alla som arbetar i verksamheten ska ”främja barns förmåga och vilja att influera den sociala, kulturella och fysiska innemiljön de vistas i” (Lgr11, 2016, s.15). LÄS MER