Sökning: "förskollärarnas uppfattningar och agerande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskollärarnas uppfattningar och agerande.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar, bemötande och inkluderande av tysta barn : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hannah Kronvall; [2023]
    Nyckelord :Blyga barn; delaktighet; förskola; förskollärares agerande; förskollärares uppfattningar; inkludering; relationer; tysta barn.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är jag uppmärksammat att det finns en ojämn balans i vilka barn som får mest utrymme i förskolan, vilket kan ses som ett osynligt problem. Syftet med undersökningen är att synliggöra några förskollärares uppfattning, bemötande och inkluderande av de tysta barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattning om inkludering i barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ster Ramo; Mohamed Zahra; [2023]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskollärarnas uppfattningar och agerande; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : I denna studie är huvudsyftet att granska hur några förskollärare uppfattar begreppet inkludering och deras eget agerande för att stödja inkludering i fri lek. För att uppnå studiens syfte, grundar vi oss på följande frågor: Hur uppfattar förskollärarna begreppet inkludering i förskolans verksamhet? Hur uppfattar förskollärarna att de kan främja barns inkludering i den fria leken? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärarna i deras arbete för att inkludera alla barn i den fria leken? Studien bygger på barndomssociologiskt perspektiv och belyser inkludering, barnperspektiv kontra barns perspektiv, kamratkultur samt tolkande reproduktion och tillträdesstrategier. LÄS MER

  3. 3. "Det bara är och liksom skaver lite ibland, och så ibland blir det så bra!" : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt i relation till rättvisa

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Roos; Elin Behrens; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Rättvisa; Arbetssätt; Yrkesspråk; Colnerud.;

    Sammanfattning : Rättvisa är ett begrepp som inte står utskrivet i förskolans läroplan, däremot finns det enligt tidigare forskning inbäddat i värdegrunden. Eftersom begreppet är inbäddat i värdegrunden gås det ofta förbi oreflekterat hos förskollärare, vilket kan leda till brister i yrkesspråket. LÄS MER

  4. 4. Barnen behöver mötas individuellt : En kvalitativ studie om hur förskollärare berättar om sitt agerande och utmaningar som finns med barns integritet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Fredriksson; Sarah Savin; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; integritet; relationell pedagogik; beröring; agerande; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare berättade om sitt agerande för att främja aktning för barns integritet i den dagliga verksamheten, samt vilka utmaningar som de såg i det dagliga arbetet. Av den tidigare forskningen framgick det att barn har rätt till integritet och att bli medvetna om den. LÄS MER

  5. 5. Konflikter och konflikthantering i förskolan - förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ulrika Hessvall; Susanne Svensson; [2012]
    Nyckelord :Preschool; preschool teachers´; perceptions; conflict; conflict management; Förskola; förskollärare; uppfattningar; konflikter; konflikthantering;

    Sammanfattning : Studien syfte var att undersöka och beskriva skilda uppfattningar av konflikter mellanbarn och dess hantering i förskolan hos förskollärare. Studien är en kvalitativ studiemed en fenomenografisk ansats som bygger på intervjuer av ett antal förskollärare. LÄS MER