Sökning: "filmljud"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade ordet filmljud.

  1. 11. Ett stort tramp för Foley : En fördjupning inom Foleyns arbetsmetoder

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Kristoffer Andersson; Tim Netzler; [2018]
    Nyckelord :Filmljud; Ljudläggning; Foley; Tramp; Arbetsprocess;

    Sammanfattning : Denna undersökning tar hjälp av tidigare forskning, intervjuer, egna erfarenheter och diskussioner, för att komma till botten med om det finns en branschstandard gällande materialen som används i foleystudion samt arbetsprocessen. Stommen i undersökningen bygger på tre olika intervjuer gjorda med Klas Dykhoff, professor på Stockholms Dramatiska Högskola, foleyartisterna Patrik Strömdahl och Ulf Olausson som är egenföretagare och verksamma inom foley. LÄS MER

  2. 12. “Vi håller aldrig på med realism...” : En kvalitativ undersökning om ljudets funktioner för en autentisk filmupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Henrik Larsson; [2017]
    Nyckelord :Filmljud; Ljudeffekter; Realism; Synkronisering; Klang; Star Wars;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar att ge en djupare förståelse för ljud i film och dess funktioner för en autentisk och realistisk filmupplevelse. Ljudet är sällan något man som åskådare lägger aktivt fokus på under en film med undantaget att man tycker att något inte stämmer. LÄS MER

  3. 13. Närvarande på Plats och Tid i Film

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :JAD MOUSSAN; [2017]
    Nyckelord :Verklighet; Objektivitet; Subjektivitet; Filmljud;

    Sammanfattning : Denna uppsats granskar de olika aspekter i ljud som gör att en åskådare uppfattar ljudet i en filmproduktion som verklig, samt vilka delar i en filmproduktion som tillåter publiken att känna sig närvarande på plats med fokus på ljud. I arbetet har jag använt mig av många olika vetenskapliga fakta om bland annat ljudets egenskaper för att förstå ljudets beteende och för att komma fram till ett resultat. LÄS MER

  4. 14. Det mest skrämmande jumpscare-ljudet : En studie om vilka komponenter de jumpscare-ljud i skräckfilmer innehåller som unga människor uppfattar som de mest skrämmande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Johan Thörnblom; [2016]
    Nyckelord :Filmljud; filmmusik; jumpscare; skräckfilm; startle reflex;

    Sammanfattning : I denna studie har tio undersökningsdeltagare sett tio klipp från skräckfilmer som alla innehåller jumpscare-scener, det vill säga scener med plötsliga förändringar som används för att ge tittare en skrämselupplevelse. Undersökningsdeltagarna har för varje klipp fått värdera både i ett bildformulär och i ord hur pass skrämda de blev och vad de tror var anledningarna till det. LÄS MER

  5. 15. Efterklangens inverkan vid ADR : Hur efterklangspålägg upplevs av filmtittaren vid eftersynkad dialog i filmljudläggning

    Kandidat-uppsats, Ljud- och musikproduktion

    Författare :Oskar Zetterlund; [2013]
    Nyckelord :ADR; ambiens; Chion; dialog; efterklang; filmljud; ljudläggning; reverb; synkronisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete går ut på att undersöka huruvida filmtittares upplevelser påverkas av inadekvat efterklangspålägg inom eftersynkronisering av dialog till film. Hur efterklangspålägget passar till filmen anses bestämmas mycket utav hur bildens perspektiv och miljön runt omkring illustreras. LÄS MER