Sökning: "flerperspektivism"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet flerperspektivism.

  1. 1. Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter : Empati och dömande: Historiedidaktik och mänskliga rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joel Spångberg; Ruben Antius; [2024]
    Nyckelord :Empati; dömande; mänskliga rättigheter; historiemedvetande; flerperspektivism; genetiskt perspektiv; genealogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Human rights are a relatively modern term that has a key role in our globalized society. Before human rights were developed, European colonialism was dominating the world arena and the rights that came with it. LÄS MER

  2. 2. Hur och varför lärare undervisar om demokratiseringen i historia How and why teachers teach about democracy in history

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Johansson; Viktor Andrén; [2016]
    Nyckelord :demokratisering; eklektisk historia; flerperspektivism; narrativ historia; samhällsvetenskaplig historia; undervisningsstrategi;

    Sammanfattning : Arbetet bottnar i det problemområde som Skolinspektionen lyfter angående elevers svårigheter att uppfylla vissa förmågor som tydliggörs i historieämnets syfte. Vårt syfte blev därför att undersöka om detta stämmer överens med hur lärare arbetar kring demokratiseringen och hur det hjälper eleverna att uppnå några av historieämnets förmågor. LÄS MER

  3. 3. Praxis och perception : En studie av gymnasieelevers tolkning av två lärares undervisningsmetoder i historia

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Patrik Lundh; [2006]
    Nyckelord :undervisningspraxis; historiedidaktik; lärarstrategier; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på i vilken utsträckning och på vilket sätt lärarens undervisningspraxis styr gymnasieelevers syn på historieämnet. I samband med att vedertagna uppfattningar om kunskap och kunskapsöverföring har utmanats inom pedagogisk forskning, har historieämnet alltmer kommit att definieras som ett instrument för självinsikt och förståelse för omvärlden. LÄS MER