Sökning: "samhällsvetenskaplig historia"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden samhällsvetenskaplig historia.

  1. 1. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  2. 2. Primärkällor i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; Cristian Cullborn; [2021]
    Nyckelord :historia; källkritik; källor; primärkällor; undervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten undersöker forskning om hur primärkällor arbetas med i historieundervisningen samt möjliga förklaringar till detta. Frågeställningen till kunskapsöversikten vilar på syftet att undersöka hur lärare och elever arbetar med primärkällor i svensk historieundervisning. LÄS MER

  3. 3. Hur och varför lärare undervisar om demokratiseringen i historia How and why teachers teach about democracy in history

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Johansson; Viktor Andrén; [2016]
    Nyckelord :demokratisering; eklektisk historia; flerperspektivism; narrativ historia; samhällsvetenskaplig historia; undervisningsstrategi;

    Sammanfattning : Arbetet bottnar i det problemområde som Skolinspektionen lyfter angående elevers svårigheter att uppfylla vissa förmågor som tydliggörs i historieämnets syfte. Vårt syfte blev därför att undersöka om detta stämmer överens med hur lärare arbetar kring demokratiseringen och hur det hjälper eleverna att uppnå några av historieämnets förmågor. LÄS MER

  4. 4. Det könade handledarskapet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Malin Henriksson; [2006]
    Nyckelord :Mentorship; equal mentorship; the production of knowledge; higher school education; Handledning; jämlikt handledarskap; kunskapsproduktion; universitetsutbildning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to research images of the academic world that is presented, incorporated and reproduced within the frames of the mentorship in the basic level. Can these images derive to the view upon science as a traditionally male area? Is mentorship gendered? Can the mentorship on the basic level be viewed upon as a milestone of a academic career where men and women have different opportunities to succeed? By interviewing seven mentors, working in a social sciences institution in a larger Swedish university, I have come to the conclusion that knowledge is coded male and that this affect mentors mental images of what male and female students are expected to do. LÄS MER

  5. 5. Vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv på tidsgeografiska visualiseringsmodeller. -En fallstudie i samhällsvetenskaplig visualisering

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Henric Joanson; [2004]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Tidsgeografi; vetenskaplig visualisering; vetenskapsteori; Torsten Hägerstrand; samhällsvetenskaplig visualisering; datorgrafik; metodutveckling Time geography; scientific visualization; science and technology studies; Torsten Hägerstrand; social science visualization techniques; computer graphics; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : In the history of scientific visualization techniques there is a lack of social science practices and methodologies. The advent of modern computer graphics brought the use of visualizations into a whole new era, but even though the tools by which such modern visualizations are created become easier to access and use, the lack of social science researchers harvesting the benefits of such tools still remain. LÄS MER