Sökning: "tolka och värdera"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden tolka och värdera.

  1. 1. ”Det handlar om att söka, granska, tolka och värdera” : En kvalitativ enkätstudie om historielärares uppfattning av källkritik och användning av historiska källor i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofi Lindell; [2021]
    Nyckelord :historieundervisning; historiskt tänkande; källkritik; källkritisk metod; källhantering; lärares ämnesuppfattning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Ämnesplanen för historia i gymnasiet beskriver att elever ska ges förutsättningar till att utveckla förmågan att ”söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder”. De källkritiska kriterierna är en viktig del av denna metod men bör inte utgöra navet i undervisning. LÄS MER

  2. 2. Smärta efter hjärtkirurgi : - intensivvårdssjuksköterskors erfarenhet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sabina Holmgren; Chaya Viklund; [2021]
    Nyckelord :Smärta; postoperativ smärta; omvårdnad; erfarenheter; intensivvård; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Intensivvårdssjuksköterskor arbetar med postoperativ behandling av smärta för att undvika komplikationer som annars kan uppstå. För att bedöma och lindra smärta postoperativt krävs kunskap om smärta och hur den påverkar patienten samt förmåga att kommunicera och tolka patientens tecken och smärtuttryck. LÄS MER

  3. 3. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelsestrategier i undervisningen av elever i årskurserna 1–3 : En studie om hur lärare använder läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Troive; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelseutveckling; läsförståelseundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare för elever i årskurserna 1–3 kan arbeta med läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse. Läsförståelsestrategier ska ingå i undervisningen genom hela grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Primärkällor i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; Cristian Cullborn; [2021]
    Nyckelord :historia; källkritik; källor; primärkällor; undervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten undersöker forskning om hur primärkällor arbetas med i historieundervisningen samt möjliga förklaringar till detta. Frågeställningen till kunskapsöversikten vilar på syftet att undersöka hur lärare och elever arbetar med primärkällor i svensk historieundervisning. LÄS MER