Sökning: "främja näringslivet"
Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden främja näringslivet.
6. Hållbar besöksnäring inom geoturism : En fallstudie gällande Geopark Siljan, Dalarna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Dalarnas län har berikats med Geopark Siljan som är Sveriges första internationella geopark. Med sin spännande historia väcker geoparken ett ökatintresse för naturvärde och geologi hos de som besöker geoparken. LÄS MER
7. Entreprenöriellt lärande i teknikundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2011a) ses entreprenöriella förmågor och kompetenser som vägen framåt för att förbereda eleverna för de utmaningar som finns i dagens samhälle. Det utvecklar deras kreativitet, förmåga att ta initiativ och ansvar, samt stimulerar motivationen och engagemanget hos dem. LÄS MER
8. Hur påverkas verksamheten av att vi inte längre fikar tillsammans? : Om informella mötens betydelse för innovationsförmågan
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur avsaknaden av spontana möten påverkar innovationsförmågan i samverkansprojekt och besvaras genom följande forskningsfrågor. Hur påverkar en övergång från fysiskt till digitalt samarbete den informella kunskapsdelningen i projektdeltagarnas nätverk och vilken effekt får det för produktiviteten? Hur upplever projektdeltagarna att yrkesmässiga relationer påverkas av distribuerat arbete? Semistrukturerade intervjuer har genomförts med projektledare från tio av landets 61 Science parks vars verksamhet är att främja innovation och utveckling genom att bilda ett nätverk mellan akademi, offentlig verksamhet och näringslivet. LÄS MER
9. Kommuners möjligheter att främja hållbar konsumtion i näringslivet
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Background: Today, unsustainable consumption patterns contributes to the increase of climate change and environmental degradation. Objectives: This study intends to increase the understanding of which opportunities local governments, in this study Swedish municipalities, possess to influence and cooperate with local businesses to promote development towards a more sustainable consumption. LÄS MER
10. Konsten att sälja en plats : En fallstudie om Karlskoga kommuns platsmarknadsföring
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : I takt med övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle förändrades platsmarknadsföringens praktik. Faktorer som ökad globalisering och större rörlighet av varor och tjänster har lett till en ny konkurrenssituation länder, städer, regioner och kommuner emellan. LÄS MER