Sökning: "franchiseavtal"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet franchiseavtal.
1. Uppsägning av franchiseavtal : Är parternas uppsägningsrätt skälig ur franchisetagares synpunkt eller föreligger behov av skyddslagstiftning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
2. Franchising ur ett konkurrensperspektiv - Är regleringen för franchising tillräcklig eller finns det risk för snedvridning av konkurrensen på den inre marknaden?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Franchising är egentligen ett företagsekonomiskt begrepp vars avtal berör många rättsområden såsom konkurrensrätt, avtalsrätt, immaterialrätt samt arbetsrätt. Det en verksamhetsform som kombinerar ett lyckat beprövat affärskoncept med egenföretagande. LÄS MER
3. Franchisee-based brand equity inom fastighetsmäklarbranschen : Varumärkets värde för franchisetagare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Franchisee-based brand equity inom fastighetsmäklarbranschen – Varumärkets värde för franchisetagare Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Ebba Granberg, Malin Bloom Handledare: Jonas Kågström Datum: 2015 - maj Syfte: Syftet med denna studie är att analysera vilka källor franchisetagare påverkas av i skapandet av FBBE inom tjänsteföretag. Detta med avseende på vilken betydelse varumärket har i franchisekonceptet och huruvida detta påverkar franchisetagarens intentioner att ingå i ett franchiseavtal samt bibehålla franchiserelationen. LÄS MER
4. Regelverket kring franchiseavtal - skydd för ett affärskoncept?
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Första gången som EU-domstolen hade att ta ställning till franchiseavtal var i mål 161/84 Pronuptia de Paris. Kommissionen har därefter i några beslut fastställt riktlinjerna för hur franchiseavtal ska betraktas utifrån EU:s konkurrensrättsliga perspektiv. LÄS MER
5. Att ingå franchiseavtal : hur värderas varumärket?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Bakgrund och problem: Franchise som företagsform växer sig allt större och varumärkeskonceptet blir allt viktigare för möjlighet till expansion. Individer som drömmer om att driva eget företag, men i trygghet under ett gemensamt varumärke, är potentiella franchisetagare. LÄS MER