Sökning: "funktionell språkundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden funktionell språkundervisning.

  1. 1. Kooperativt lärande i grundskolan årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Andersson; Hilda Bjerseth; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; sociokulturell teori; zonen för närmaste utveckling ZPD ; engagemang; samarbete; språkutvecklande undervisning; funktionell språkundervisning;

    Sammanfattning : This paper is based on the interest of knowing more about cooperative learning and the possible impact it has on primary students' education. Using cooperative learning as a method in school is mostly to involve the students more in their learning process. LÄS MER

  2. 2. Funktionaalisuus suomen kielen oppikirjoissa Suomessa ja Ruotsissa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sanna Lueb; [2023]
    Nyckelord :oppikirjatutkimus; funktionaalisuus; eurooppalainen viitekehys; läroboksforskning; funktionell språksyn; europeisk referensram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två läroböcker avsedda för undervisning av finska i grundskolan lämpar sig för undervisning enligt en funktionell språksyn. Böckerna som granskas är Kielikarhu 1 suomi toisena kielenä och Heippa! 1 Tekstikirja – Textbok. LÄS MER

  3. 3. Meningsfull kommunikation eller formträning? : En studie av lärandeaktiviteter i svenskproducerade läromedel i spanska som främmande språk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Christiane Brito Engman; [2021]
    Nyckelord :communicative competence; communicative language teaching; task-based language teaching; CEFR; action-oriented language view; kommunikativ kompetens; kommunikativ språkundervisning; uppgiftsbaserad språkundervisning; GERS; funktionell och handlingsorienterad språksyn.;

    Sammanfattning : The present study examines and classifies learning activities found in teaching materials of Spanish as a foreign language produced for a Swedish context with the aim of determining to what extent they conform to the functional, action-oriented language view advocated by the Swedish curriculum. Both the distribution of learning activities within receptive, productive and interactive skills, the activity types within each skill, and the theoretical underpinnings of the activities have been studied in four popular coursebooks and two websites for teaching Spanish as a foreign language. LÄS MER

  4. 4. Diskurser om funktionell grammatik i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catherine Batejat; [2017]
    Nyckelord :funktionell grammatik; moderna språk; litteraturstudie; diskursanalys;

    Sammanfattning : Detta arbete är en litteraturstudie med fokus på hur funktionell grammatik (även kallad systemisk funktionell grammatik) inom främmandespråks- och andraspråksundervisning framställs inom forskningsfältet. Syftet är att beskriva och analysera hur den funktionella grammatiken i undervisning framställs i tio vetenskapliga artiklar samt hur dessa kunskaper från forskningen kan konkretiseras för att främja språkutveckling inom undervisningen av moderna språk i den svenska skolan. LÄS MER

  5. 5. Inlärares språkliga repertoarer som resurs i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mimmi Rombach; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Grundläggande litteracitet är en viktig förutsättning för att hantera vardagssituationer i det svenska samhället och många ungdomar och vuxna som kommit till Sverige de senaste åren går i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk. I sådan undervisning är det önskvärt med ett resursperspektiv – att utgå från deltagarnas olika resurser. LÄS MER