Sökning: "vara och bli"

Visar resultat 1 - 5 av 11133 uppsatser innehållade orden vara och bli.

  1. 1. "Tidiga förhör i brottmål som bevismedel Kontroversiellt lagförslag till paragraf - Ur ett effektivitetsperspektiv"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ellen Antonsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2022 trädde 35 kap. 15 § Rättegångsbalken (RB) i kraft. Lagändringen innebar en ökad möjlighet att använda berättelser som lämnats i tidiga förhör inför en brottsbekämpande myndighet i domstol. LÄS MER

  2. 2. "Skolan - polisens förlängda arm? - Om att införa en skyldighet för skolor att anmäla brott till polisen, och hur anmälningsskyldigheten kan komma att påverka relationen mellan skolan och dess elever"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Elsa Bark; [2024-03-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag finns det ingen skyldighet för skolpersonal att anmäla brott som har begåtts på eller i anslutning till skolområdet till polisen. Den enda anmälningsplikt som åvilar skolpersonal idag är skyldigheten att anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om, eller misstänker att ett barn far illa. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation som mänsklig rättighet och grundläggande behov. Ett utvecklingsarbete om kommunikation och samspel under mellanmålet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Söderqvist; Kumlin Svensson Peedu; Linnea Svensson Peedu; [2024-02-29]
    Nyckelord :Viktiga vuxna i barns närhet; alternativa kommunikationssätt och samspel; interaktion; scaffolding; språk; multimodalt lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med utvecklingsarbetet är att utveckla barns möjligheter till kommunikation med vuxna och andra barn, samt att erbjuda barnen alternativ för att kunna delta i kommunikativa sammanhang i förskolans verksamhet. Likt Vygotskij framhäver i det sociokulturella perspektivet blir inte omvärlden meningsfull förrän barnen får en chans att vara delaktiga i den, samt vara med och påverka i interaktion med andra människor. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  5. 5. "I tryggt förvar? En rättssäkerhetsanalys av möjligheten till domstolsprövning av förvarsbeslut"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Madeleine Axelsson; [2024-02-16]
    Nyckelord :Förvar; Migrationsrätt; Rättssäkerhet; Domstolsprövning; EU-rätt; Återvändandedirektivet;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en kritisk undersökning av rättssäkerheten i utlänningslagens regler avseende domstolsprövning av förvarsbeslut. Ett frihetsberövande beslut om förvar kan fattas av Migrationsverket, Polismyndigheten, migrationsdomstol eller Migrationsöverdomstolen. LÄS MER