Sökning: "funktionell språksyn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden funktionell språksyn.

  1. 1. Språksyn i läromedel för spanska årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Woodward Anna; [2024]
    Nyckelord :Communicative Language Teaching; Gemensam europeisk referensram för språk; kommunikativ kompetens; kontinuum; kursplaner; lärandeaktiviteter; läromedel; moderna språk; spanska; språkinlärning; Task-Based Language Teaching;

    Sammanfattning :   Denna studie undersöker genom en kvalitativ innehållsanalys språksynen i två förlagsproducerade läromedel för spanska i årskurs 9, Colores 9 och Gracias 9. Kursplanen för moderna språk i grundskolan har en uttalad funktionell och handlingsorienterad språksyn som utgår från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). LÄS MER

  2. 2. Funktionaalisuus suomen kielen oppikirjoissa Suomessa ja Ruotsissa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sanna Lueb; [2023]
    Nyckelord :oppikirjatutkimus; funktionaalisuus; eurooppalainen viitekehys; läroboksforskning; funktionell språksyn; europeisk referensram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två läroböcker avsedda för undervisning av finska i grundskolan lämpar sig för undervisning enligt en funktionell språksyn. Böckerna som granskas är Kielikarhu 1 suomi toisena kielenä och Heippa! 1 Tekstikirja – Textbok. LÄS MER

  3. 3. Meningsfull kommunikation eller formträning? : En studie av lärandeaktiviteter i svenskproducerade läromedel i spanska som främmande språk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Christiane Brito Engman; [2021]
    Nyckelord :communicative competence; communicative language teaching; task-based language teaching; CEFR; action-oriented language view; kommunikativ kompetens; kommunikativ språkundervisning; uppgiftsbaserad språkundervisning; GERS; funktionell och handlingsorienterad språksyn.;

    Sammanfattning : The present study examines and classifies learning activities found in teaching materials of Spanish as a foreign language produced for a Swedish context with the aim of determining to what extent they conform to the functional, action-oriented language view advocated by the Swedish curriculum. Both the distribution of learning activities within receptive, productive and interactive skills, the activity types within each skill, and the theoretical underpinnings of the activities have been studied in four popular coursebooks and two websites for teaching Spanish as a foreign language. LÄS MER

  4. 4. "Din tes ska inte vara luddig". En granskning av skrivande i ett läromedel för svenska på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jakobsson; Sandra Nyman; [2020]
    Nyckelord :funktionell grammatik; gymnasiet; läromedel; metaspråk; skrivande; svenska; svenskämnet;

    Sammanfattning : Vi är av uppfattningen att elevers skrivande kan vara ett verktyg för lärande och personlig utveckling, men att det då krävs en språklig medvetenhet. För att kunna skapa denna språkliga medvetenhet hos eleverna krävs ett funktionellt förhållningssätt till skrivandet samt en metaspråklig förmåga. LÄS MER

  5. 5. Grammatikdiskurser på mellanstadiet : En studie av fyra lärares syn på grammatik och grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Svanberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra mellanstadielärares syn på grammatik. De fyra lärarna är behöriga i ämnet svenska, och intervjuerna rymmer utöver lärarnas syn på grammatik även frågor om hur de säger sig undervisa i grammatik och vilket syfte grammatikundervisning fyller. LÄS MER