Sökning: "göteborg c - sociologiska"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden göteborg c - sociologiska.

  1. 1. Att undervisa i svenska som andraspråk.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Branka Jankovic; Sandra Jonasson; [2009]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kultur; språkutveckling; svenska s;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka om klasslärare, i år 1-3, arbetar medvetet med andraspråksutveckling, på tvåmångkulturella skolor i Göteborg, med olika stort antal flerspråkiga elever. Dessutom vill vi ta reda på vilkaantaganden som ligger till grund för lärarnas synsätt, förhållningssätt och arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Finns ett mångkulturellt förhållningssätt i en etniskt homogen skola? - En undersökning om monokulturalitet i svensk skola.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Charlotte Lidholm; Katarina Wallentin; [2009]
    Nyckelord :MÃ¥ngkultur; interkulturell pedagogik; etniskt hom;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om en skola i en etniskt homogen svenskkranskommun till Göteborg, arbetar och undervisar ur ett mångkulturellt/interkulturelltperspektiv.Uppsatsen bygger på en fallstudie med kvalitativa intervjuer och observationer med en rektoroch två pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Skolutveckling - Hur ett utvecklingsarbete kan se ut

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Andersson; Josefin Hansson; [2009]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; skolutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att se på hur ett utvecklingsarbete kan se ut och som en del i detta göra ennulägesbeskrivning av ett pågående utvecklingsarbete på en skola i Göteborg och se om och i så fall hur man kangå vidare från där skolan befinner sig i dag. I läroplanen uttrycks vikten av att skolan utvecklas ochskolutveckling är således ett viktigt område att undersöka och ett område där mycket forskning redan har gjorts. LÄS MER

  4. 4. Taluppfattning - En studie på två kommunala grundskolor i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Pedersen; Henrik Backstig; [2009]
    Nyckelord :Taluppfattning; miniräknare; socioekonomiska fakt;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi vill undersöka huruvida elevers taluppfattning påverkas av användandet av miniräknare.Vår huvudfråga är om elevers taluppfattning påverkas mellan årskurs sex och årskurs åtta.Examensarbetet baserar sig på ett utdelat taluppfattningstest till fyra klasser på två olikakommunala grundskolor i Göteborg. LÄS MER

  5. 5. Vad och hur ska man bedöma i bild?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Sandström; Anna Fröman; [2009]
    Nyckelord :Bildbedömning; konst; bild; utbildningsvetenskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på mer om vad som faktiskt bedöms i ämnet bild. Som blivandelärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring ämnet bedömning och betygssättning.Vi har mött en osäkerhet hos andra lärarstudenter och även hos lärare, särskilt i ämnet bild om hur manbedömer och vad som bedöms. LÄS MER