Sökning: "genetik undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden genetik undervisning.

  1. 1. Assassin’s Creed: Odyssey Discovery Tours med genetiskt och genealogiskt historiemedvetande : Virtuella guidade turer i antika Grekland som klassrumsbaserad undervisning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charles Darrell; Daniel de Rooy; [2021]
    Nyckelord :Historia; Undervisning; Tv-spel; Assassin’s Creed; Antika Grekland; Lektion; Högstadie; Didaktik;

    Sammanfattning : This paper explores the possibility of using an off the shelf video game, Assassin’s Creed: Odyssey, in teaching a history class about ancient Greece. The study used a method where 7th grade students during one lesson got to experience the videogame together with two surveys about the students’ experiences learning with the video game. LÄS MER

  2. 2. Elevers svårigheter inom ämnet naturkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Aline Lindberg; Tor Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Naturkunskapsämnet; Gymnasieämnet; Undervisning;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att skapa djupare kunskap kring vilka områden inom ämnet naturkunskap som lärare uppfattar att elever har svårt med, vad som orsakar svårigheterna, samt vilka strategier som lärarna använder för att motverka svårigheterna. Arbetet grundar sig i semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare i norra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Aktivt deltagande i undervisning i genetik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tamara Croes; [2020]
    Nyckelord :aktivt deltagande; engagemang; genetik; motivation; proximala utvecklingszonen; undervisningsmetoder; Vygotskij;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att hitta beprövade och fungerande metoder för att höja aktivt deltagande i undervisning i genetik på gymnasieskolan. Aktivt deltagande ses av många forskare som en förutsättning för att lära sig någonting. LÄS MER

  4. 4. Svenska Elever i mellanstadiets egna frågor och deras intresse för naturvetenskap : – en enkätstudie genomförd i tre skolor som utforskar hur elever I årskurs 4-6 upplever sin undervisning samt vilka ämnesområden som intresserar dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Axel Selhammar; [2018]
    Nyckelord :student interest; primary science education; Sweden; mellanstadiet; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har ämnat undersöka vilka ämnesområden inom naturvetenskap och teknik som elever i årskurs 4–6 är särskilt intresserade av samt undersöka deras upplevelse av NO-undervisningen i skolan. Eleverna har fått ställa egna frågor om naturvetenskap och teknik och dessa har kategoriserats utifrån ett antal olika ämnesområden. LÄS MER

  5. 5. Från ämnesplan till undervisning : Lärobokens roll vid planering av genetikmomentet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Svahlin; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; Naturkunskap; Biologi; Genetik; Lärobok; Ämnesplan;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att många lärare använder läroboken i stället för ämnesplanen när de planerar sina lektioner, något som är vanligare bland lärare i de naturvetenskapliga ämnena. Andra studier har visat att det förekommer otydligheter i läroböckernas genetikavsnitt. LÄS MER