Sökning: "genuspedagogik och lek."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden genuspedagogik och lek..

  1. 1. Alla är olika men lika bra : En studie om genus och jämställdhet – inom de estetiska ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Ahlgren; Henna Palonen; [2021]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Förskola; Traditionella könsroller; Estetiska ämnen;

    Sammanfattning : I förskolan ska varje barn ges samma möjligheter till utveckling, lärande och lek, oavsett könstillhörighet. Vi har ändå kunnat se att barn ges olika möjligheter på grund av sitt kön, och att detta är som tydligast inom de estetiska ämnena. LÄS MER

  2. 2. Leksakernas syfte i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Axelsson; Maria Bergendorff; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; Genus; Kreativitet; Leksaker; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra leksakernas betydelse i förskolan och hur de kan främja lärandets gång hos barn. Enligt vår erfarenhet från den verksamhetsförlagda utbildningen är den fria leken ett stort begrepp som tar upp mycket tid i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Genuspedagogik i förskolan : En kvaliativ studie om pedagogers arbetssätt för att främja barns möjlighet till att utveckla förmågor och intressen utan stereotypa könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Brand; [2016]
    Nyckelord :genuspedagogik könsmönster förskola jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger bemöter barn för att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt hur pedagoger förhåller sig till barn beroende på barns kön. För att undersöka detta genomfördes observationer på en förskola för att ta reda på hur pedagoger arbetar för att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt på vilka sätt pedagoger förhåller sig till barn beroende av deras kön. LÄS MER

  4. 4. "Varför ska man bli ihoptutad med någon man inte vill leka med?" : En studie av förskolepedagogers syn på könssegregering, möjligheter och begränsningar gällande barns lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Sjödin; [2014]
    Nyckelord :genuspedagogik; genusmedvetenhet; könsintegrering; förskola; pedagoger.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra vilka faktorer som enligt pedagogerna bidrog till att barn generellt sett, ju äldre de blir, leker alltmer könssegregerat, vilket också var den första forskningsfrågan. Den andra forskningsfrågan var vid vilken ålder pedagogerna menade att könssegregeringen började synas. LÄS MER

  5. 5. Barns samspel i lek ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingrid Persson; Johan Rosén; [2010]
    Nyckelord :Genuspedagogik; Sociokulturell;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att få en inblick och förståelse för hur små barn samspelar under leken ur ett genusperspektiv. Vi ville se om det fanns någon skillnad mellan två förskolor med olika typ av pedagogisk inriktning och miljö. LÄS MER