Sökning: "geografi på gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden geografi på gymnasiet.

  1. 1. Lärosäten som pull faktor. In-, utflyttning och befolkningsutveckling i svenska kommuner. : En jämförande studie av geografiska influensfält och påverkan på befolkningsutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Staffan Käck; Rickard Wikdahl; [2023]
    Nyckelord :Influensfält; push-pull; kommun; flyttmönster; befolkningsutveckling.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ska studera hur befolkningsutveckling och flyttmönster påverkas av lärosäten i Sverige. Sedan 1990-talet har andelen utbildade med högre utbildning sett en ständig ökning. Lärosäten fick med högskolereformen 1993 större frihet hur utvecklingen skulle ske. LÄS MER

  2. 2. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Robin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :powerful knowledge; geografididaktik; gymnasiet; läraruppfattning; läroplan;

    Sammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER

  3. 3. Jag köper väldigt lite kläder och typ bara second hand : En kvalitativ studie om ungdomars hantering av klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Moa Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Coping; Hållbar utveckling; Geografi; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ungdomar i gymnasiet hanterar klimatförändringar och om det finns skillnader mellan ungdomar som har läst geografi i gymnasiet och de som inte har läst geografi i gymnasiet. En kvalitativ metod har använts och data har hämtats in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med elever på samhällsvetenskapliga programmet och naturvetenskapliga programmet. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av värden : En studie om hur svenska gymnasieelever upplever undervisningen om hållbar utveckling inom geografiämnet ur en värdepedagogisk synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Malin Grönroos; Filip Alexandersson; [2022]
    Nyckelord :Geografi; gymnasiet; hållbar utveckling; värdepedagogik; utbildning; värdepedagogiska perspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur svenska gymnasieelever upplever undervisningen om hållbar utveckling inom geografiämnet ur en värdepedagogisk synvinkel. Fyra värdepedagogiska perspektiv har utformats av författarna som teoretiskt ramverk och studien syftar till att undersöka hur mycket av respektive värdepedagogiskt perspektiv eleverna upplever inom undervisningen om hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Geografiämnet på gymnasiet : En studie om elevers uppfattningar, selektiva traditioner och didaktiska typologier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :louise lönnborg; [2020]
    Nyckelord :Geografiämnet; selektiva traditioner; elevuppfattning; undervisning; typologi.;

    Sammanfattning : In the following study, students' perceptions of the topic of geography are related to the subject's selective traditions. The theoretical framework of the study consists of selective traditions and different didactic typologies. Based on the theory, the study's empirical material is analyzed and discussed. LÄS MER