Sökning: "ghorbani"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet ghorbani.
1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER
2. Responsiveness of Swedish firms’ investments to monetary policy shocks : Are riskier firms more responsive to monetary policy shocks than less risky firms?
Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
3. Neorealism från Rom till Teheran : En undersökning av neorealismens betydelse för iransk film under olika tidsperioder
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Uppsatsen beskriver den moderna iranska filmens utveckling med utgångspunkt från några betydande iranska filmer i det iranska samhället. Syftet är att belysa vilka neorealistiska drag som präglar den iranska filmen under olika tidsperioder och vilket inflytande den italienska neorealismen har haft på den iranska filmen från 1960-talet fram till idag. LÄS MER
4. Manufacturing Knowledge Management Using a Virtual Factory-Based Ontology Implemented in a Graph Database
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskapSammanfattning : Ontology-based technologies like Semantic Web and Knowledge Graphs are promising for knowledge management in manufacturing industries. In the literature there are abundant of publications related to using ontologies to represent and capture knowledge in manufacturing. LÄS MER
5. Att främja läslust i skolan : En systematisk litteraturstudie om hur skolan kan arbeta för att främja läslusten hos elever i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Elevers intresse för att läsa är avgörande för hur mycket de läser och hur goda läsförmågor de utvecklar. I Sverige finns en nedåtgående trend bland barn och unga gällande intresset för att läsa och skolan har därför en viktig roll i att främja elevers läslust på alla sätt den kan. LÄS MER