Sökning: "grammatik i språkundervisning"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden grammatik i språkundervisning.
21. Engelsk grammatikundervisning i den kommunikativa språkundervisningen : En undersökning av engelsk grammatikundervisning i en svensk gymnasieskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att undersöka de nationella styrdokumentens avsikt med grammatikundervisningen och att jämföra detta med hur grammatikundervisningen i engelska genomförs i en svensk gymnasieskola för att nå föreskrivna mål i undervisningen. För att förtydliga problematiken kring grammatikundervisningen på gymnasienivå ges en redogörelse av forskning kring grammatikundervisning och några språkundervisningsmetoder. LÄS MER
22. Grammatikövningar i tyska och engelska - utformning i förhållande till styrdokument och forskning
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Synen på grammatik har förändrats mycket över tid och debatteras än idag. Eftersom grammatik ofta anses som en teoretisk och alltför abstrakt del av språkundervisning har vi valt att med hjälp av kvalitativ metod studera grammatikövningar i två nyutkomna läromedel – i engelska respektive tyska – för gymnasieskolan och ställa dessa övningar i relation till de direktiv som anges i styrdokument samt de resultat som forskning i andraspråkslärande pekar på. LÄS MER
23. Grammatik som produkt och som process : från 1965 till 2000
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta arbete handlar om grammatikens roll i språkundervisningen. Syftet med arbetet är att undersöka hur grammatikens ställning i språkundervisningen har utvecklats från 1960-talet fram till idag. LÄS MER
24. Undervisning i främmande språk. En fallstudie om metoder i språkundervisningsprocessen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studie undersöker metodiken i språkundervisningen. På så sätt vill jag tydliggöra undervisningsprocessen. Metodikämnet kan ses som ett redskap för att kunna utöva yrket och utan metodiken skulle språklärarna sakna den grundläggande yrkeskunskapen. LÄS MER