Sökning: "grammatik i språkundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden grammatik i språkundervisning.

  1. 6. ”Många vägar kan leda till Rom…” – om grammatikens plats i engelskundervisning. : En kvalitativ intervjustudie om fem lärares uppfattning om grammatikundervisning i engelska på högstadiet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Backlund; [2021]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; engelska; grammatik; språkundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras fem högstadielärares uppfattningar om grammatikundervisning i engelska. Syftet är att undersöka och belysa lärarnas syn på grammatikundervisning och deras uppfattning om styrdokumentens påverkan. Fem halvstrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  2. 7. Elevers attityder till grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Haraldsson; Casandra Ikonen; [2020]
    Nyckelord :grammatikundervisning; undervisningsmetoder i grammatik; grammatik i språkundervisning; attityder till grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på om det finns några samband mellan undervisningsmetoder i grammatik och elevers attityder till ämnet. För att ta reda på det har följande frågeställningar utformats: •Vilka exempel på undervisningsmetoder i grammatik finns det?•Vilka samband finns mellan undervisningsmetoder och elevers attityder till grammatik?Metoden består av en inledande och en egentlig informationssökning där både systematisk och osystematisk informationssökning genomförts. LÄS MER

  3. 8. Fokus på uttal i franskundervisningen - en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Persson; [2020]
    Nyckelord :franska; moderna språk; läromedelsanalys; läromedel; uttal; uttalsundervisning; språkinlärning;

    Sammanfattning : När man lär sig ett främmande språk visar forskning att uttal är betydelsefullt både för att kommunikationen ska fungera och för bedömningen av den enskilde talaren. I muntlig kommunikation är det nödvändigt att tala och därmed också att uttala ord på det främmande språket på ett så tydligt sätt som möjligt, vilket betyder att uttal är något som bör övas på inom ramen för språkundervisning. LÄS MER

  4. 9. Kodväxling i det flerspråkiga engelskklassrummet : En kvalitativ studie rörandehögstadielärares kodväxling

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mona Motiei; [2020]
    Nyckelord :kodväxling; engelskundervisning; högstadiet; flerspråkigt klassrum;

    Sammanfattning : Kodväxling, en term som beskriver fenomenet när det i ett samtal eller inom en mening som yttras sker en växling mellan olika språk, är vanligt förekommande i bland annat klassrum där engelsk språkundervisning sker. Både elever och lärare kodväxlar när de talar och kodväxling är något som forskare har börjat undersöka närmare. LÄS MER

  5. 10. Engelskundervisning genom skönlitterära texter i åk 4–6 : Skönlitterära texters för- och nackdelar i engelskundervisningen i åk 4–6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Nikolina Ahnberg; [2018]
    Nyckelord :skönlitterär text; undervisning i främmande språk; språkinlärare; undervisningsmaterial; motiverande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska vad samtida forskning säger om användningen av skönlitteratur i undervisning i engelska som främmande språk i mellanstadiet. Forskningsfrågorna fokuserar på för- och nackdelar med användningen av skönlitteratur, samt hur dessa förhåller sig till kunskapskraven i engelska i mellanstadiet. LÄS MER