Sökning: "motiverande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade orden motiverande undervisning.

  1. 1. Motiverande skrivundervisning för årskurserna F-6 : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patrik Silver; Victoria Wieweg Lövgren; [2024]
    Nyckelord :Meningsfullt; Motiverande; Självkänsla; Skrivkunskap;

    Sammanfattning : Den här kartläggningen handlar om vad som är motiverande samt hur läraren kan motivera eleverna till att delta aktivt i sitt skrivande i årskurserna F-6. Kartläggningen bygger på studier vars syfte är att undersöka olika aspekter av den tidiga skrivundervisningen både ur ett elev- och lärarperspektiv där motivation samt meningsfullt skrivande tydliggörs. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  3. 3. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lovisa Lindholm; Hanna Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Summativ bedömning; motivation; elevers självbild; elever i behov av stöd; lärares erfarenheter; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER

  4. 4. “Idrottens himmel eller helvete” : Elevers föreställningar om undervisning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Marion Thinsz Jansson; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; föreställningar; idrott och hälsa; motivation; self-determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers föreställningar om ämnet idrott och hälsa och hur de föreställningarna kan kopplas till motivationen för att delta i ämnets centrala innehåll. Då cirka sex procent av alla barn och ungdomar deltar sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa (Dartsch, Norberg & Pihlblad 2017) eftersträvas mer kunskap om ungdomars föreställningar om ämnet. LÄS MER

  5. 5. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzann Patron; Karl Wibacke; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; läs- och skrivinlärning; läsförståelse; motivation; multimodalitet; semiotik; tidiga skolåren.;

    Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER