Sökning: "grammatik i språkundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden grammatik i språkundervisning.

  1. 11. MUSIKENS BETYDELSE I ANDRASPRÅKSINLÄRNING - EN INTERVJUSTUDIE I HUR LÄRARE PÅ HÖGSTADIET ANVÄNDER MUSIK I SIN ENGELSKUNDERVISNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Lisa Bauer; Hélène Rouchiche; [2017-10-02]
    Nyckelord :musik; andraspråksinlärning; engelska; högstadiet;

    Sammanfattning : Syfte: Forskning har visat att musik är ett arbetssätt som kan hjälpa inlärningen av ett andraspråk, ändå verkar det inte ha nått klassrummen i Sverige som en erkänd metod. Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med musik i sin språkundervisning, trots att det saknas ett reellt stöd. LÄS MER

  2. 12. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Engkvist; [2017]
    Nyckelord :diskurs; främmande språk; grammatik; moderna språk; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER

  3. 13. Diskurser om funktionell grammatik i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catherine Batejat; [2017]
    Nyckelord :funktionell grammatik; moderna språk; litteraturstudie; diskursanalys;

    Sammanfattning : Detta arbete är en litteraturstudie med fokus på hur funktionell grammatik (även kallad systemisk funktionell grammatik) inom främmandespråks- och andraspråksundervisning framställs inom forskningsfältet. Syftet är att beskriva och analysera hur den funktionella grammatiken i undervisning framställs i tio vetenskapliga artiklar samt hur dessa kunskaper från forskningen kan konkretiseras för att främja språkutveckling inom undervisningen av moderna språk i den svenska skolan. LÄS MER

  4. 14. App till granskning! : En diskursanalys av recensioner gjorda på utbildningsappar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Cristvall Oscarson; Fanny Morén; [2016]
    Nyckelord :Utbildningsappar; läs- och skrivinlärning; diskursanalys; skriftspråksdiskurser; webbrecensioner; iPad;

    Sammanfattning : Digitala läromedel ökar allt mer i skolundervisningen vilket ställer nya krav på lärare. Att kunna välja bland digitala läromedel kräver en medvetenhet om vad tanken är att eleverna ska lära sig. Detta är en kunskap vi själva känner att vi inte fått möjlighet att utveckla under vår tid på lärarutbildningen. LÄS MER

  5. 15. Hur integreras grammatik i en kommunikativ språkundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadine Zéphir; [2016]
    Nyckelord :grammatik; kommunikativ kompetens; moderna språk; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur grammatiken integreras i en språkundervisning vars syfte är att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga (Skolverket 2011). Genom intervjuer med språklärare och elever undersöker jag kvalitativt hur grammatiken i praktiken kommer in i undervisningen och om det finns förhållningssätt och metoder som är mer effektiva än andra. LÄS MER