Sökning: "grundskolans högstadium"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden grundskolans högstadium.

  1. 1. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Stefan Zuher; [2023]
    Nyckelord :Lärardemonstration; Experiment; Diskussionsfrågor; Visuella representationer; Påverkansfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat?   Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER

  2. 2. Elevstress och vägledning i högstadiet : Från studie- och yrkesvägledares samt lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elias Bergbom; Börje Bergström; [2022]
    Nyckelord :stress; psykisk hälsa; skolstress; grundskolan; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Elevstressen i den svenska högstadieskolan har ökat under en längre tid, vilket kan få en rad konsekvenser. Genom vägledning kan bland annat studie- och yrkesvägledare samt lärare underlätta för de stressade eleverna. LÄS MER

  3. 3. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i digitala läromedel för ämnet teknik : En studie av hur tema hållbar utveckling behandlas i fyra digitala läromedel för ämnet teknik i grundskolans högstadium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Astrid Huss; [2021]
    Nyckelord :lower secondary school; education for sustainable development; environmental education; subject of technology; teaching material; grundskola; hållbar utveckling; läromedel; undervisning; teknik; miljöutbildning;

    Sammanfattning : Education for sustainable development is one of the more important tasks that the school has according to the National Agency for Education. Education for sustainable development is included in several subjects syllabi, including the subject technology. LÄS MER

  5. 5. Ämnesintegrerade matematiklektioner för grundskolans högstadium : En designstudie om samverkan med lärare i teknik, träslöjd och hemkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nissren Mohammed Al Boraki; Susana Jugo; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; integrering; motivation; design av lektioner;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från tanken att utveckla undervisningen genom att integrera matematik med  andra ämnen. Projektet har genomförts genom att designa och utvärdera lektioner tillsammans med slöjd- och teknik- och hemkunskapslärare. Studien har utförts i åk 7–9, på en skola i Västmanland och en skola i Östergötland. LÄS MER